Bolest
Bolesti břicha

Bolest může být společným projevem mnoha různých onemocnění. Může se vyskytovat samostatně, nebo s jinými příznaky, mezi které patří zvracení, průjem, plynatost, pocit plnosti a jiné. Nemusí však nutně souviset jenom s postižením trávicího systému. Bolest břicha může být lokalizovaná na konkrétní místo, což může být jasným vodítkem pro diagnostiku postižené části trávicího systému, nebo může být celková, kde je potřeba dále pátrat. Bolest břicha bývá například popisována jako píchavá, křečovitá, svíravá, tlaková - „na prasknutí“. Důležité je vypozorovat i vztah bolesti k určitému typu jídla.

Mírné bolesti břicha se mohou vyskytovat nepravidelně, např. po těžkém jídle, nebo po dietní chybě a nehrozí při nich přímé poškození zdraví. Opakované, pravidelné bolesti mohou spíše poukazovat na vážnější onemocnění. V každém případě je však dobré na bolesti břicha vždy lékaře upozornit. Náhle vzniklá, výrazná bolest břicha, která je pro Vás charakterem nová a neznáte její příčinu, je důvodem k okamžité konzultaci lékaře a může být vážným rizikem pro Vaše zdraví.

Bolesti břicha se mohou vyskytovat i bez zjevné příčiny. Můžou být způsobené psychogenně – stresem, nepravidelnou stravou a nevhodným životním stylem. V těchto případech se při vyšetřeních většinou na nic nepřijde nebo jsou výsledky nejednoznačné.

Zcela do jiné oblasti patří bolesti břicha při menstruaci a ve spojitosti s těhotenstvím. V takových případech konzultujte podle potřeby Vašeho gynekologa.

Bolesti vycházející z postižení žaludku a horní části trávicího systému:

Pálení žáhy, někdy spojené s bolestí břicha a říhání mohou být způsobeny reflexním onemocněním jícnu, kdy se natrávená potrava vrací ze žaludku zpět do jícnu nebo výjimečně až do ústní dutiny. Vyskytuje se většinou po jídle nebo po změně polohy (ulehnutí). Tlaková bolest, pocit plnosti, nechutenství, říhání, pocity na zvracení mohou poukazovat na zánět žaludeční sliznice.

Bolest spojená s jídlem může vést k podezření z žaludečního nebo duodenálního vředu. V případě žaludečního vředu bývá přítomné nechutenství, říhání, při dlouhodobých potížích úbytek hmotnosti. Bolest se projevuje po najezení nebo těsně po jídle. Při bolestech „na lačno“ (2 a více hodin po jídle nebo v noci) je pravděpodobný duodenální vřed. V těchto případech se bolesti naopak zmírní po jídle. Vředy mohou při zanedbání péče vyústit až v perforaci trávicího systému se vznikem život ohrožujícího zánětu pobřišnice. Vředy jsou výsledkem nerovnováhy protektivních a „agresivních“ faktorů, téměř vždy je však přítomna i infekce sliznice bakterií Helicobacter pylori. Léčba pak spočívá i v nasazení antibiotické terapie. Často se vyskytují i při užívání některých běžných léků proti bolesti nebo na revmatická onemocnění kloubů.

Bolesti spojené s postižením dolní částí trávicího systému:

Bolesti břicha spojené s průjmem po požití zkažených potravin jsou příznakem akutní gastroenteritidy. Bývají spojené i s teplotou, zvracením, dehydratací. Příčina bývá většinou virová infekce, která se přenáší kromě přímé konzumace kontaminovaného jídla i vzduchem, nebo kontaktem.
Nadýmání, průjem a křečovité bolesti po požití mléčných výrobků svědčí pro poruchu trávení laktózy, tj. bílkoviny obsažené v mléce. Z dalších příznaků se může objevit i nevolnost a zvracení, ztráta chuti k jídlu, říhání, únava a jiné. V závislosti na závažnosti nesnášenlivosti laktózy se doporučuje omezení nebo úplné vyloučení mléka a mléčných výrobků. Postižení mají obvykle radikálně změnit své stravování, protože se mléčný cukr způsobující bolesti žaludku přidává do mnoha hotových výrobků a uzenin. Podobně porucha trávení jiných látek se může kromě jiného projevit i bolestí břicha, častěji však průjmy a následným hubnutím. Potíže pak bývají vázány na konkrétní jídla.

V pravém podžebří se může projevovat postižení žlučníku. Po jídle (většinou mastném, těžším) se může objevovat břišní dyskomfort vystupňovaný až do křečovité bolesti, která může souviset s výskytem žlučníkových kamenů. Tyto kameny se nemusí vždy při vyšetření najít, podle typických příznaků však odborník může tuto diagnózu sestavit. Následně je nutná úprava jídelníčku a stravovacích návyků.

Méně časté bolesti způsobené vážnějším postižením trávicího systému:

I jiná, méně běžná, onemocnění se mohou projevovat bolestmi břicha. Může jít například o zánět nebo podráždění slinivky (pankreatitida), postižení tenkého a tlustého střeva nespecifickými záněty, nádory, vrozené anomálie trávicího traktu, komplikace pooperačních stavů apod. Silné a náhlé břišní křeče, zvracení žluče a stolice, zácpa a nadýmání břicha naznačují neprůchodnost střev. Intenzivní a náhle vznikající bolesti břicha jsou také příznakem zánětu slepého střeva (apendixu), nebo žlučníku. Prknovité stažení břišní stěny, citlivost na jakýkoliv dotek může být příznakem zánětu pobřišnice. Tyto akutní stavy můžou být až život ohrožující a je nutná okamžitá hospitalizace. Platí tedy, že nově vzniklá, pro Vás netypická bolest břicha, u které si nejste jistí příčinou, by měla být vyšetřena lékařem.

Bolesti břicha bez zjevné vyvolávající příčiny:

Ne vždy musí být organické onemocnění příčinou břišních bolestí. Stres, deprese, nervozita, úzkost či strach se mohou projevovat sevřením, často v oblasti žaludku nebo i v oblasti celého břicha. Psychogenně může být způsobené i jiné příznaky např. zvracení (před očekávaným výrazným stresem), vždy je však nutné vyloučit ostatní příčiny. Tyto bolesti bývají mírné a vázané na stresové podněty či období.

Bolesti břicha: diagnóza

Vzhledem k tomu, že bolesti břicha mohou být příznakem velkého množství onemocnění, bude se vás lékař ptát na vaši zdravotní historii a průvodní jevy. Přitom se mimo jiné zjišťuje, jak často se vyskytují bolesti břicha, kdy se poprvé objevily, kde je lze lokalizovat, zda se vyskytují v souvislosti s (konkrétním) jídlem a zda jste ztratili na váze. Musí se analyzovat také vaše životní zvyklosti a obyčeje, aby se zjistilo, zda příčinou bolesti žaludku nemůže být závislost na nikotinu, časté požívání alkoholu, překyselení, léky, nedostatek pohybu nebo psychická zátěž. Základní vyšetření v ordinaci spočívá ve vyšetření pohmatem a různými manévry, poslechem fonendoskopem a v některých případech je nutné vyšetření prstem přes konečník. Běžný je také odběr krve.

Mezi běžná přístrojová vyšetření patří ultrazvuk, který je rychlý, pohodlný a bezbolestný. Dále se provádí zobrazovací vyšetření (RTG, CT) nebo vyšetření endoskopická – kamerou zavedenou do trávicího traktu (gastroskopie, koloskopie). U těchto vyšetření je také nutná příprava, o které Vás vždy poučí lékař.

Bolesti břicha: léčba

Pokud se nejedná o žádná vážná onemocnění, může pomoci řada domácích prostředků proti bolestem břicha, stejně tak jako správná životospráva. Jsou-li příčinou psychologické problémy, měli byste co nejdříve změnit svůj životní styl, a to nejen proto, že stres a zátěž mohou být rizikové faktory pro vznik žaludečních vředů. Vyhněte se stresu jak při práci, tak v soukromí a dopřejte si dostatek odpočinku a relaxace. Pokud znáte vyvolávající faktory nebo jídlo, které u Vás způsobuje bolesti břicha, nadýmání nebo jiné potíže, důsledně se mu vyhýbejte. Věnujte dostatek času sestavování Vašeho jídelníčku a výběru jídla. Vyvarujte se především tučných, smažených nebo uzených jídel, vyhněte se nadměrné konzumaci masa a živočišných tuků. Konzumujte dostatek zeleniny a ovoce. Hlídejte dostatečný příjem vlákniny a tekutin. Jídlo nepřesolujte a koření používejte uvážlivě. Jídlo konzumujte pravidelně, spíše vícekrát denně po menším množství. Mezi nejvydatnější jídla by měla patřit snídaně a oběd, večeře by naopak měla být lehčí. Pokuste se najít si na jednotlivá jídla potřebné množství času a neřešit během konzumace jiné záležitosti. Vyhněte se sladkostem a nepřejídejte se. Na správné trávení má nezanedbatelný vliv i dostatek pohybu.

Při bolestech břicha nebo břišním dyskomfortu je možné použít různá volně dostupná léčiva. Je potřeba si však uvědomit, že na prvním místě je správná životospráva. Léky Vám nebudou ku prospěchu, pokud budete trávicí systém opakovaně zatěžovat nevhodnou stravou nebo přejídáním.

Můžete zkusit různé bylinné čaje: koriandr, heřmánek, listy bazalky, fenykl, zázvor, anýz a meduňka uklidňují žaludek, trávicí trakt a mohou být zpracovány dle libosti na čajové kreace nebo je lze koupit jako hotové čajové směsi.

Proti nadýmání můžete použít např. Espumisan easy nebo Carbo Medicinalis Galmed. Jsou vhodné spíše na krátkodobé užívání, při dlouhodobých potížích je nutné vyhledat lékaře.

Při poruše funkce střevní mikroflóry (může nastat např. po užívání antibiotik) můžete vyzkoušet probiotika (léky upravující prostředí ve střevě), např. Linex Forte.

O dalších možnostech léčby se podle Vašich potíží konkrétně informujte u lékaře nebo ve Vaší lékárně.