Ženské problémy
Záněty močových cest

Je velmi časté onemocnění. Může jít o lehkou formu, ale i o nebezpečný zánět ohrožující ledviny. U novorozenců a malých dětí jsou častější u chlapců (mohou být způsobeny i vrozenou vadou močových cest), mezi 20. až 50. rokem je častější u žen, u seniorů je výskyt přibližně stejný. Převážně u žen, protože mají velice krátkou močovou trubici, se infekce opakuje často v souvislosti s menstruací, pohlavním stykem a po prochlazení.

Příznaky zánětu močových cest

Hustý hnisavý výtok. Zánět močovodu bývá součástí zánětu ledvin. Zánět močového měchýře u žen po pohlavním styku, u mužů při zánětech prostaty, močové trubice nebo po vyšetření. Časté pálivé nucení na močení, bolestivé močení malého množství, občas močová inkontinence, moč může být zkalená, někdy s příměsí krve. Mohou být i bolesti v oblasti bederní páteře, v nadbřišku, někdy i horečka a celková únava. Velmi časté jsou infekce u pacientů s cukrovkou.

Příčiny zánětu močových cest

Příčinou infekce je přítomnost škodlivých bakterií v močových cestách, které pronikají močovou trubicí do močového měchýře. Pokud se bakterie v močovém měchýři dále pomnoží, mohou způsobit zánět močových cest a ledvin. Většinu infekcí vyvolávají bakterie Escherichia coli. Tato bakterie je normální součástí střevní mikroflóry. Přes přísné dodržování hygienických opatření může občas dojít k jejich přenosu. Zánět močové trubice bývá spojen u mužů se zánětem šourku, u žen se zánětem vagíny.

Návštěva lékaře při zánětu močových cest

Je nutná při opakujících se infekcích, vždy u diabetiků, při zvětšující se bolesti zejména v oblasti bederní páteře (nebezpečí postižení ledvin), při obtížích trvajících déle než 2 dny.

Léčba zánětu močových cest

Cílem je nejenom úleva od příznaků, jako jsou bolest a teplota za pomoci analgetik-antipyretik (i na volný prodej), ale zejména odstranění infekce nasazením chemoterapeutik, popř. antibiotik, která vytvářejí vysoké koncentrace hladin v moči. Tuto léčbu předepisuje lékař na základě vyšetření. Léčba by měla být dostatečně dlouhá a účinná. U žen však stoupá riziko vzniku gynekologických mykóz. Proto se dává u dospělých přednost kratší, ale účinné léčbě.

Základem prevence je dostatečný příjem tekutin. K pití jsou vhodné bylinné čaje. Nevhodné jsou limonády sycené oxidem uhličitým. Preventivním opatřením není jen úprava pitného režimu, ale i zvýšená hygiena zevního genitálu a ochrana před prochlazením.

Užívání přírodních doplňků s obsahem extraktu z brusinek má nejenom schopnost snižovat riziko vzniku zánětlivých onemocnění ledvin a močových cest, ale obsahuje kyselinu ellagikovou, která brání pomnožení bakterií (včetně Escherichia coli), a tím rozvoji onemocnění.

Vitamin C je také vhodný v doplňkové terapii, protože pomáhá okyselit moč, takže se močový měchýř stává méně příznivým prostředím pro patogenní bakterie. Zároveň také posiluje imunitní systém.

Dále lze užívat společně extrakt z echinacey (třapatky nachové), která zvyšuje obranyschopnost imunitního systému.