Ženské problémy
Klimakterické potíže

Klimakterické potíže (období menopauzy) jsou způsobeny vymizením menstruace v důsledku snížení ovariální funkce. Je buď přirozené nebo umělé - po odstranění nebo ozáření vaječníků. Ženské tělo, které je připraveno na pravidelně se opakující cyklický přísun pohlavních hormonů , se potýká s hormonálními změnami a začíná přechod neboli klimaktérium. Výkyvy v tvorbě hormonů způsobují poruchy menstruačního cyklu. Ten může být nepravidelný. Časem se pak menstruace úplně zastavuje a dochází k menopauze. Menopauza je přirozený jev způsobený stárnutím.

Příznaky klimakterických potíží, menopauzy

Nemusí být žádné, ale i závažné. Návaly horka a pocení (až u 75% žen), příznaky únavy, podráždění, nespavost, nervozita, stres. Občas i závratě, pocity svědění, bušení srdce, močová inkontinence, nauzea, zácpa nebo průjem, bolest svalů.

Velkým problémem je vzestup výskytu cévních a srdečních onemocnění, osteoporóza (ztráta kostní hmoty 1-2% za rok) a následné fraktury obratlů, stehenní kosti a předloktí. Častější je také výskyt vaginálních bakteriálních infekcí a zánětů.

Návštěva lékaře při klimakterických potížích, menopauze

Je nutná při výrazných klimakterických obtížích, které omezují běžné denní aktivity.

Léčba klimakterických potíží, menopauzy

Substituční hormonální terapie je účinná, avšak má i svá rizika. Dodává chybějící hormony tělu zvenku. O jejím zahájení musí vždy rozhodnout gynekolog po provedeném gynekologickém vyšetření.

• Produkty s obsahem isoflavonů, tzv. fytoestrogenů (rostlinných hormonů, které se chovají podobně jako estrogeny organizmem produkované) působí u žen příznivě na projevy premenstruačního syndromu, mírní potíže v menopauze (návaly horka, pocení).
  • Pupalkový olej - působí jako sedativum a diuretikum, podporuje tvorbu estrogenu a je důležitý proti návalům horka.
  • B komplex - je vhodný pro ženy, které trpí depresemi a úzkostí.
  • Vitamín E - působí proti návalům a vysychání poševní sliznice, je možno propíchnout kapsli vitamínu a aplikovat olej v poševní oblasti.
  • Omega 3 mastné kyseliny - ke zvýšení tvorby hormonů v případě, že ve stravě chybí mořské ryby a za studena lisované rostlinné oleje.
  • Čajové směsi s obsahem bylin kontryhel, dobromysl , meduňka, máta peprná, kopřiva, anýz a fenykl.

Životní styl

Výživa: Velmi důležitá je životospráva. Je vhodné omezit alkohol, kofein, cukr, kořeněná jídla, horké polévky a nápoje, které mohou vyvolávat návaly horka a zhoršit schopnost udržet moč. Také je vhodné omezit konzumaci soli, která zvyšuje vylučování vápníku močí a zvyšuje krevní tlak. Naopak je dobré jíst hodně zeleniny a ovoce a dodržovat vydatný pitný režim. Potraviny s obsahem tzv. fytoestrogenů (rostlinných hormonů, které se chovají podobně jako estrogeny organizmem produkované), sojové boby, sojová mouka, tofu, brambory, celozrnné obiloviny, zelené fazolky, jablka, mrkev, třešně, česnek, datle, lněná semínka, koření anýz a fenykl pomáhají tělu překonat úbytek estrogenů. Potraviny bohaté na esenciální mastné kyseliny mají také význam pro tvorbu hormonů, zdravou kůži a nervy. Potraviny s obsahem vitamínu C a bioflavonoidů působí proti návalům horka, citrusové plody. Důležité je dodržování pitného režimu. Denně vypijte 2 litry kvalitní vody za účelem prevence vysychání kůže a sliznic.

Cvičení a pohyb: Pomáhá proti depresím a je dobrou prevencí osteoporózy.

Aromaterapie: Každodenní koupele s kapkami aromatických olejíčků, např. šalvějového nebo levandulového oleje.

Homeopatie:

• Sepia - při návalech, úzkostných stavech.
  • Lachesis - při návalech, silném krvácení, nočních potech, děložních křečích a podrážděnosti.
  • Pulsatilla - při návalech, nepříjemných emocích a výkyvech nálady.