Nachlazení
Bolest v krku

Bolest v krku je příznakem různých onemocnění. Projevuje se pocitem škrábání a pálení v ústech, které se šíří dolů k hrtanu, je vyvolávána zánětem. Obranné prostředky organismu směřují k potlačení infekce, následkem je zarudnutí, zduření a bolest v krku. Při menší infekci nebo místním podráždění téměř vždy zmizí během několika dní.

Příznaky bolesti v krku

Bolest a pálení v krku, občas se šíří do uší, zarudnutí, chrapot (po přetížení hlasivek, vliv kouře), zhoršené a bolestivé polykání, zvětšené krční uzliny, zánět mandlí (tonsilitída), horečka. Komplikacemi při bolesti v krku může být paratonsilární absces, těžká angína, výrazná horečka.

Příčiny bolesti v krku

Virové, bakteriální, mykotické infekce, alergie, suchý vzduch, znečištěné ovzduší nebo tabákový kouř. Při virové infekci bývá nástup rychlý, ale obtíže také rychleji odeznívají. Bakteriální infekce bývá těžší, způsobuje silnou bolest v krku, bývají velké obtíže při polykání.

Návštěva lékaře při bolesti v krku

Pokud bolest, otok nebo zarudnutí trvá déle než 48 hodin nebo při výrazných obtížích při polykání, při vysokých teplotách.

Léčba bolesti v krku

V případě akutních bakteriálních zánětlivých onemocnění jsou používána antibiotika. Antibiotika by se však neměla používat v případě akutních faryngitid, které jsou virového původu. Podpůrná léčba ke zmírnění příznaků, jako je bolest v krku, zahrnuje jednak léčbu analgetickou, ale i lokální v případě, že dojde v důsledku bolestí k podstatnému snížení příjmu tekutin a potravy. K analgetické terapii se používají analgetika (kyselina acetylsalicylová, Paracetamol, Ibuprofen). K lokální podpůrné terapii se požívají orální antiseptika ve formě sprejů, kloktadel a cucacích tablet, které se užívají obvykle 2-4x denně nejlépe po jídle. Příznaky mohou zlepšit inhalace, popíjení Vincentky. Ke zlepšení napomáhají i epitelizační přípravky, nejpoužívanějším je kyselina pantothenová (Panthenol).

• Orální antiseptika - jde o přípravky s účinkem antiseptickým, případně kombinované s lokálně anestetickým ulevujícím od bolesti).
  • Lokální antibiotika - přípravky pro lokální použití v krku s antibakteriální látkou.
  • Regenerační přípravky - podporující hojení a regeneraci sliznice.

Multivitamíny a minerály, Panthenol lokálně (cucat), čaje s obsahem bylin s protizánětlivým účinkem.

Homeopatie