Bolest
Bolest kloubů

Bolest kloubů - Artritida

Je zánět kloubů, většinou revmatického původu, objevuje se již v mladších věkových skupinách. Může být i komplikací zánětu měkkých tkání v okolí kloubu - např. po úrazech.

Příznaky Artritidy

Projevy zánětu kloubu - kloub je teplý, oteklý, zarudlý, bolí, je omezena jeho pohyblivost, bývá výpotek v kloubu. Může být postižen jeden kloub nebo více kloubů.

Návštěva lékaře při Artritidě

Při výrazných obtížích - tj. celkové příznaky zánětu, třesavky, zimnice, při výpotku v kloubu, při opakujících se zánětech, při výrazné lokální teplotě a bolestivosti.

Bolest kloubů - Artrózy

Je degenerativní onemocnění postihující klouby, vyskytující se častěji s postupujícím věkem, nejčastěji nad 50 let, ale může vzniknout již dříve - poúrazové stavy, vrozené vývojové vady. Není to přenosná nemoc. Postihuje především velké nosné klouby dolních končetin (kolena, kyčle), ale také kotníky, drobné klouby nohou i rukou, páteř. Jde o poškození struktury kloubní chrupavky, která se ztenčuje, zhoršuje se pružnost, povrch se zdrsňuje, objevují se problémy při pohybu kloubu. Chrupavka neplní svoji funkci, časem možnost vzniku mikrofraktur. Chrupavka nemá inervaci a proto artróza zpočátku nebolí. Bolesti začínají až při postižení okolních struktur.

Příčiny Artrózy

U mladších nejčastěji jako následek úrazu, vývojové vady, opakované záněty. U starších poškození věkem, u chronického přetěžování, některé pracovní profese, při nadváze, při špatném pohybovém stereotypu, opakované drobné úrazy.

Návštěva lékaře při Artróze

Při výrazné bolestivosti, při omezení pohybu v kloubu, při stavech „náhlého zablokování pohybu kloubu“, při zhoršování obtíží.

Léčba bolesti kloubů

Mezi farmakologické prostředky patří analgetika, nesteroidní antirevmatika, kortikoidy a chorobu modifikující léky (tzv. SYSADOA). Mezi analgetiky jde především o paracetamol, který využíváme při zahájení terapie. Z nesteroidních antirevmatik je výhodné užití ibuprofenu, dále diklofenaku, tiaprofenové kyseliny, popř. dalších. Je třeba určité opatrnosti ve vztahu ke stavu trávící soustavy, proto lze alternativně použít bezpečnější preparáty, jako meloxikam a krátkodobě nimesulid. Chorobu modifikující léky (SYSADOA) obsahují účinné látky, které jsou dostupné i ve volném prodeji.

Patří sem také analgetika, nesteroidní antirevmatika a látky skupiny SYSADOA obsahující chondroitin sulfát, glukosamin sulfát a jejich různé kombinace. Pro zevní použití se používají masti, gely a krémy s obsahem protizánětlivých látek, látek zvyšujících prokrvení a zmírňujících bolest.

Chirurgické řešení by mělo být zváženo, pokud jsou bolesti i v klidu a v noci nebo trvá výrazné omezení pohybu pro kloubní deformace. Z chirurgických výkonů se provádí náhrada kloubu, znehybnění kloubu ve vhodném postavení nebo odstranění zánětem postižené kloubní membrány.

Rehabilitační léčba se zaměřuje na podporu svalové síly a funkčního rozsahu pohybu. Provádí nácvik užívání pomůcek usnadňujících sebeobsluhu, domácí práce, cestování v dopravních prostředcích atd. Je vždy individuální a řídí se konkrétním stavem a potřebami nemocného.

Fyzikální léčba se u revmatoidní artritidy využívá především k potlačení bolesti kloubů, vazů, svalů a potlačení zánětlivého procesu postižené oblasti. Z elektroterapie se využívá galvanizace, iontoforéza, diadynamické proudy, interferenční proudy, vysokofrekvenční a pulzně modulované proudy, vířivé koupele, solfatanové, jodové, radonové a bylinné koupele, kryoterapie, infračervené paprsky atd.

Lázně pro léčbu pohybového aparátu.