Ženské problémy
Inkontinence (únik moči)

Inkontinence je nedobrovolný spontánní odchod moči, který může být v denních i nočních hodinách. Postihuje všechny věkové skupiny, často i ženy v produktivním věku, ale nejčastěji starší osoby. Do těla se vstřebávají tekutiny při jídle nebo pití, po filtraci v ledvinách odchází určité množství tekutin s odpadními látkami do močového měchýře, odtud po jeho naplnění přes močovou trubici ven z těla. Příčinou močové inkontinence je nejčastěji porucha funkce svěračů, svalů bránících samovolnému odtékání moči z močového měchýře.

Typy a příznaky inkontinence (úniku moči)

Stresová inkontinence je pomočování při kašli, kýchání, námaze a je způsobena sníženou uzavírací silou svěračů u ústí močové trubice. Toto ochabnutí svěračů je často způsobeno poškozením při porodu, v klimakteriu a stářím. Tento typ postihuje výlučně ženy. Ochablé svalstvo je možné opět posílit vhodným cvičením.

Pro urgentní inkontinenci je charakteristické naléhavé nucení, které je způsobeno nadměrnou vzruchovostí svalstva stěn močového měchýře a neschopností ovládnout měchýř, dostaví-li se nucení močit i při nižším stupni naplnění. Příčinami jsou úraz míchy, cukrovka, infekce močových cest či kamínky v močovém měchýři.

Parodoxní inkontinence při přeplnění močového měchýře, kdy pak moč odkapává, nebo odtéká „přes práh“. U mužů je nejčastější příčinou těchto obtíží zvětšená prostata.

Neurogenní inkontinence je při neurologických onemocněních (roztroušená skleróza nebo jiné neurologické postižení). Močová inkontinence může být i u dětí. Návštěva lékaře je nutná při zjištění inkontinence, je potřeba zjistit její příčinu, neotálet s návštěvou lékaře u inkontinence nově vzniklé u dětí.

Příčiny inkontinence (úniku moči)

Příčiny mohou být:

Přechodné, např. infekce močových cest, zácpa, ale i užívání některých léků, nadměrná konzumace kofeinu,alkoholu.

U trvalé je nutná komplexní léčba a vyšetření u lékaře. K těmto příčinám patří oslabení svalů pánevního dna, oslabení svěrače močové trubice, zvýšení i snížení aktivity svaloviny močového měchýře, pokles hladin některých hormonů (estrogenů v období klimaktéria), onemocnění nervové soustavy (roztroušená skleróza, Parkinsonova choroba, výhřez ploténky).

Léčba inkontinence (úniku moči)

Vnitřní užití: V léčbě se převážně používají produkty s obsahem extraktu z brusinek, který má schopnost snižovat riziko vzniku zánětlivých onemocnění ledvin a močových cest. Tím, že předchází vzniku opakovaných infekcí močových cest, snižuje riziko vzniku urgentní inkontinence, která bývá jejich častým důsledkem. Brusinkový extrakt zpomaluje rozklad vyloučené moče a zabraňuje tak vzniku nežádoucího zápachu.

Vnější užití: Pro pacienty s inkontinencí je v současné době k dispozici velký výběr pomůcek k zachycení moči jako jsou vložky a kalhotky.

Životní styl

Cvičení: Posilování a trénink svalů pánevního dna je jednoduchou a velmi účinnou metodou, jak zpevnit svalstvo pánve a zmírnit tak především projevy tzv. stresové inkontinence, která je právě důsledkem ochabnutí pánevního dna.

Stáhněte si informační leták pro seniory o problematice inkontinence (PDF soubor, 70 kB).