Trávící potíže
Nevolnost, zvracení

Pocit nevolnosti (nauzea) je pocit na zvracení, který většinou předchází vlastnímu zvracení. Zvracení je násilné vypuzení žaludečního obsahu vyvolané mimovolními stahy břišní svaloviny při uvolněném žaludečním svalstvu, kdy dochází k vyprazdňování tráveniny do jícnu. Zvracení je obranný mechanismus, kterým se organismus zbavuje toxických látek (například alkoholu) a lidé se po něm cítí mnohem lépe. Funkční zvracení je možné považovat za obranný regulační mechanismus, který odstraní potenciálně škodlivé látky (alkohol, zkažené potraviny apod.).

Příčiny nevolnosti a zvracení

Mohou být i psychogenní, jsou vyvolány autoindukcí nebo vznikají za situací, které pacient vnímá jako stresující. Zvracení může být způsobeno i organickým onemocněním jícnu nebo žaludku, může být způsobeno i obstrukcí v oblasti dvanáctníku nebo tenkého střeva (zánět slepého střeva, prasklý vřed na dvanácterníku, zánět zažívacího ústrojí). Časté je v průběhu těhotenství, kdy se vysoké hodnoty uvolňovaných hormonů pokládají za příčinu ranních nevolností. Zvýšené hladiny hormonů jsou rovněž příčinou stavů nevolnosti při premenstruálním syndromu. Zvracení může být součástí celé řady stavů, např. kinetóz, při terapii cytostatiky (protinádorová léčba), u poruch vnitřního ucha, migrény a žloutenky. Dlouhodobé zvracení může způsobit poruchy elektrolytické rovnováhy a v těhotenství může ohrozit vývoj plodu.

Návštěva lékaře při nevolnosti a zvracení

Je vhodná k vyloučení organické příčiny, v případě jejího vyloučení k doporučení další terapie. Pokud je zvracení doprovázeno silnou bolestí hlavy či silnými bolestmi břicha, zvracení je s příměsí krve nebo pokud se zvracení opakuje po několik dní v týdnu, je návštěva lékaře nutná.

Léčba nevolnosti a zvracení

Látky s antiemetickým účinkem (potlačující pocit na zvracení a zvracení) patří do velice rozdílných skupin léčiv. Jsou to léky, jejichž podávání je v rukou lékaře a je možné v případě, že je známa příčina zvracení.

Jako volně prodejné jsou léky podávané při pocitu na zvracení a zvracení, které doprovází cestování (tzv. kinetózy). Použití léků u těchto kinetóz může být i preventivní, tj. například půl hodiny až hodinu před jízdou. Ve volném prodeji jsou k dispozici velmi účinné léky, které jsou vyzkoušeným, osvědčeným prostředkem nejen na obtíže z dopravních prostředků, a to i pro děti od dvou let věku. Mohou být i ve formě žvýkaček.

Používají se přípravky s obsahem výtažku z rostliny zázvorovníku lékařského. Zázvor zlepšuje trávení, působí proti zvracení a nevolnosti nejenom při cestování. Preventivně lze zmírnit nevolnost studeným obkladem na čelo a hlubokým dýcháním.Vyhýbejte se silným a nepříjemným pachům, které mohou nevolnost a zvracení vyvolat (tabákový kouř, zápach chemických prostředků nebo silných parfémů). Po zvracení nejméně dvě hodiny nic nejezte, ale pijte po malých doušcích nejlépe vlažný bylinkový čaj nebo minerální vodu, která současně nahrazuje i ztrátu solí.