Nachlazení
Nosní dutiny

Zánět nosních dutin (sinusitída) je zánětlivý proces ve vedlejších nosních dutinách (čelistní, čelní, klínové, etmoidální). Může být virového, bakteriálního, alergického i mykotického původu. Většina případů zánětu dutin postihuje dutiny čelní a čelistní. Postupně může dojít až k ucpání dutin hlenem.

Příznaky zánětu nosních dutin

Pocit ucpaného nosu, chronický výtok z nosu, při zhuštění obtížné smrkání žluté až zelené rýmy, zhoršení čichu, pocit tíhy v čelní oblasti nebo tlaku v hlavě, huhňavá řeč, otoky a poklepová citlivost až bolest nad dutinami, bolest hlavy na čele, tvářích, která se horší v předklonu, může být bolest zubů, uší, krku. Bývá únava, celková malátnost, horečky spíše menší. Nejvážnější komplikací je zánět mozku nebo mozkových blan. Příznaky chronické formy zánětu nosních dutin jsou mírnější, zvýšené teploty obvykle nejsou přítomny. Obtíže trvají však déle, řádově měsíce.

Příčiny zánětu nosních dutin

Superinfekcí bakteriemi při virové nákaze, infekce zubu v horní čelisti, časté užívání antihistaminik, alergie na pyl, senná rýma, vrozeně úzké ústí z dutin.

Návštěva lékaře při zánětu nosních dutin

Při podezření na zánět nosních dutin je vhodné vyhledat lékaře, zejména pokud je výrazně hustá a zbarvená sekrece z nosu a při bolesti v oblasti hlavy, pokud tyto obtíže trvají více než 2 dny. Při výrazné malátnosti a zhoršení celkových obtíží vyhledat lékaře urychleně. Při časté rýmě a zánětech dutin je nutno odstranit všechny alergeny z prostředí. Důležité je časté větrání, popř. užívání ionizátorů a zvlhčovačů vzduchu. Ve stravě omezit mléčné výrobky, cukr a sladkosti, které působí hlenotvorně.

Léčba zánětu nosních dutin

Bakteriální zánět je léčen antibiotiky, které potlačují infekci (systémová léčba na lékařský předpis). Dále se používají léky ze skupiny antihistaminik, které zmírňují projevy zánětu. Průvodní jevy zánětu jako jsou teplota a bolest hlavy léčíme za pomoci analgetik a antipyretik (léky proti bolesti a snižující teplotu). Dále se používají sekretolytika (látky zkapalňující hlen), které napomáhají uvolnění hlenu z dutin. Lokálně se aplikují nosní kapky a spreje, které usnadňují dýchání, popř. s obsahem antibiotik.

Lokálně se používají produkty s obsahem éterických silic s antiseptickými účinky. Vitamínové a přírodní preparáty pro podporu imunity (vitamín C, echinacea). Bylinky jako anýz, fenykl, dobromysl, černý bez, řebříček, lipový květ a jitrocel obsahují látky usnadňující odkašlávání (expektoraci) tím, že zřeďují sekret, dále působí protizánětlivě. Doporučuje se použití aromatických olejíčků do koupele, případně k inhalacím (eukalyptový, popř. čajovníkový olej).