Civilizační nemoci
Alkohol, odvykání

Závislost na alkoholu je onemocnění projevující se změnami chování spojené s dlouhodobým užíváním větších dávek alkoholu. Alkoholismus se většinou projeví až po několika letech zvyšující se konzumace.

Příznaky závislosti na alkoholu

Jsou pozorovatelné časté stavy opilosti, častější úrazy, řízení auta v opilosti. Nemocní mají jaterní cirhózu, poškození periferních nervů a mozku, poškození žaludeční sliznice a slinivky břišní. V pokročilých stadiích závislosti na alkoholu mohou být závislí na alkoholu hospitalizováni pro delirium tremens. Abstinenční syndrom (z odnětí alkoholu) začíná po 12 až 48 hodinách. Projevuje se třesem, slabostí, pocením, zažívacími obtížemi. Těžká forma se označuje jako delirium tremens - úzkost, zmatenost, špatný spánek, děsivé sny, pocení, deprese, tachykardie, zrakové halucinace.

Příčiny závislosti na alkoholu

Samotná příčina alkoholismu je neznámá, na rozvoji alkoholismu se podílí vliv rodiny, nejbližšího okolí i celé společnosti. Důležitou roli hraje dostupnost alkoholu. Negativní působení a problémy v manželském a rodinném soužití (dlouhodobé rozpory až rozpad partnerského vztahu, čímž trpí všichni členové rodiny), v pracovním zařazení (hrozí propuštění), hrozí ztráta společenského uznání a postavení.

Návštěva lékaře při závislosti na alkoholu

Je nutná již při podezření na alkoholismus. Proveďte si jednoduchý test závislosti na alkoholu na naší stránce sebetestování.

Léčba závislosti na alkoholu

Léčebná terapie

Využívá se v protialkoholních léčebnách nebo na psychiatrických klinikách a v poradnách. Léčba může být ambulantní (v naprostých počátcích závislosti nebo po léčbě v protialkoholní léčebně) nebo hospitalizací, která trvá několik měsíců. Základním předpokladem léčby i po terapii je nutná přísná (doživotní) abstinence, jinak hrozí návrat onemocnění až v 99 %. Pro zmírnění příznaků lze krátkodobě užívat zklidňující léky a antidepresíva (nebezpečí vzniku závislosti na lécích).

Je důležité zabezpečit kvalitní a plnohodnotnou stravu a doplňovat důležité vitamíny a minerály (multivitamíny s minerály). Alkohol může způsobit vážné poškození jater (cirhózu), proto je vhodné podpořit regeneraci jater. Vyhýbat se přepáleným tukům (celkové omezení tuků a dostatek bílkovin a cukrů). Je vhodné také užívání vitamínů a přírodních látek na podporu regenerace jater a podporu imunity. Užívání potravinových doplňků s lecitinem je vhodné, protože dochází ke zlepšení zpracování tuků a cholesterolu. Dalším významnou látkou je Silymarin získávaný ze semen ostropestřce mariánského a produkty s jeho obsahem. Silymarin vede ke zlepšení metabolismu jaterní buňky, stabilizuje její buněčné membrány a podporuje regeneraci jaterní tkáně. Stimuluje syntézu bílkovin a tak podporuje regeneraci poškozených jaterních buněk. Dále se v doplňkové terapii uplatňují vitamíny skupiny B.