Ženské problémy
Rakovina děložního čípku

Karcinom děložního hrdla je ve světě druhým nejčastějším zhoubným nádorem u žen. Vyskytuje se většinou v mladším věku, vrchol výskytu je mezi ženami ve věku 45 – 59 let. V České republice každým rokem onemocní asi 1100 žen, z nich je 250 mladších 40 let. Téměř 400 žen každým rokem na toto onemocnění umírá. Výskyt tohoto onemocnění se u nás dlouhodobě významně nesnižuje, ve srovnání s ostatními zeměmi EU je v ČR výskyt nových onemocnění jeden z nejvyšších.

Příčiny rakoviny děložního čípku

Původcem onemocnění jsou některé typy lidského papilomaviru. V současné době známe asi 300 typů papilomavirů, pouze 15 z nich může vyvolat zhoubné onemocnění, ale nejvyšší potenciál mají genotypy 16, 18, 45, 31. Přenos infekce se děje nejčastěji prostřednictvím pohlavního styku. Uvádí se, že jde o nejčastější sexuálně přenosné onemocnění. Během života se nakazí 50 – 80% žen, naprostá většina z nich jsou ženy do 35 let věku.

Průběh rakoviny děložního čípku

Vývoj karcinomu děložního hrdla od nákazy rizikovými typy papilomavirů (HPV) je proces dlouhý, trvá několik ,let. Ve většině případů infekce časem spontánně vymizí. Imunitní systém infekci nerozpozná a nevytvoří protilátky. U některých žen ale infekce přetrvává, vytvoří se léze na čípku a později žena onemocní karcinomem děložního hrdla. Přednádorová stádia ani časné stádium karcinomu nijak ženu nevarují, nejsou žádné příznaky.

Prevence vzniku rakoviny děložního čípku

Každá žena musí absolvovat pravidelná vyšetření u svého gynekologa. Ten může zjistit časné stádium tohoto tolik závažného onemocnění a včasným zásahem zachránit ženě život. Dále je možné nechat se naočkovat proti karcinomu děložního hrdla.

Očkování

V ČR jsou registrované dvě vakcíny: Silgard a Cervarix Očkování se skládá ze tří dávek. U Silgardu se po první dávce aplikuje za 2 měsíce druhá dávka, po druhé dávce za 4 měsíce třetí. Cervarix se aplikuje po první dávce již za měsíc znovu a po druhé dávce za 5 měsíců naposledy. Očkovací látky chrání proti HPV typům 16 a 18, Cervarix chrání pravděpodobně i proti typům 45 a 31. Silgard chrání i proti některým HPV typy 6, 11, které způsobují genitální bradavice. Očkování by mělo proběhnout co nejdříve, nejvhodnější doba je 11 – 13 let věku. Ale toto očkování je vhodné i pro starší dívky. V budoucnosti se zvažuje, že tato vakcinace bude rozšířena i pro ženy ve věkové kategorii 50 – 55 let. Očkování je velmi dobře snášeno. Někdy se vyskytnou nežádoucí reakce jako je bolest v místě vpichu (očkuje se do ramenního svalu), vzácně zvýšená teplota, bolest svalů, kloubů, nevolnost. Toto očkování nenahrazuje kontrolní gynekologické vyšetření ani není určena k léčbě cervikálního karcinomu.