Ženské problémy
Prevence početí

Jde o způsoby přechodného nebo trvalého zabránění těhotenství, v opačném případě plánovaní těhotenství a plánované rodičovství. Návštěva lékaře je nutná pro zvolení optimální metody antikoncepce, eventuální doporučení vhodného hormonálního preparátu nebo zvážení nitroděložního tělíska.

Prevence početí - Hormonální antikoncepce

Je ochrana proti početí na základě působení hormonů, které zabraňují ovulaci (uvolnění zralého vajíčka z vaječníku do vejcovodu). Způsobí přechodné vymizení plodnosti ženy a je (kromě sterilizace) nejspolehlivější metodou antikoncepce. Jde o preparáty založené na působení malých dávek ženských pohlavních hormonů, které obsahují současně estrogeny a progestiny (kombinované ve formě tablet) nebo přípravky obsahující samotný progestin. Některé se mohou použít v nutných případech ve větší dávce i po nechráněném pohlavním styku jako tzv. postkoitální antikoncepce. Nejmodernější preparáty mají již podstatně menší riziko vedlejších účinků a naopak se uvádějí i jejich kladné účinky (pravidelnost cyklu, menší menstruační obtíže, prevence některých gynekologických nádorů). Přesto však existují některé jejich kontraindikace a nežádoucí účinky (riziko tromboflebitídy a tromboembolie, zvýšený tlak krve, zadržování sodíku se vznikem otoků dolních končetin, zhoršení jaterních testů) a lékař nemusí hormonální formu doporučit. O vhodnosti této formy antikoncepce je proto nutné poradit se s lékařem, který doporučí i nejvhodnější preparát. O užívání antikoncepce by žena měla také informovat při návštěvě spojené s předepsáním léku každého lékaře, popř. při jejich výdeji v lékárně, protože některé léky podávané současně by mohly účinek antikoncepce snižovat. Podobně je možné snížení účinnosti např. při větších průjmech, které snižují vstřebávání léku. Hormonální antikoncepce nechrání před pohlavními chorobami. V dnešní době existuje široký sortiment, jednak podle složení účinných látek, také podle možností aplikace (tablety, injekce, podkožní implantáty).

Prevence početí - Pesar

Je způsobem ženské bariérové antikoncepce. Jde o prostředek v podobě membrány, která se zavádí před pohlavním stykem do pochvy před děložní hrdlo, popř. přímo do pochvy, aby se zabránilo průniku spermií do dělohy. Vhodná je kombinace se spermicidními přípravky (ničící spermie).

Prevence početí - Nitroděložní tělísko

Je to spolehlivý prostředek, který gynekolog zavede do dělohy, kde se ponechává i několik let. Jsou to tělíska různého tvaru, která jsou vyrobena z plastů nebo kovu. Mohou být kombinovaná s hormony. Někdy mohou způsobovat místní obtíže (výtok, poruchy krvácení) a může dojít k jejich vypuzení, nejčastěji během prvního roku užívání.

Prevence početí - Periodická abstinence

Jde o vynechání soulože v „plodných“ dnech např. sledováním bazální teploty, cervikálního hlenu, změn na děložním čípku nebo krystalizací slin.

Prevence početí - Přerušovaná soulož

Interrupce (umělé přerušení těhotenství)

Operační zákrok uměle ukončující těhotenství do 12. týdne (miniinterrupce do konce 8. týdne). Provádí se převážně vakuovým odsátím obsahu děložní dutiny děložním hrdlem. Má svá rizika a případné komplikace. Z bezpečnostních důvodů je proto lépe provést zákrok co nejdříve (méně komplikací).

Sterilizace

Obvykle chirurgický zákrok vyvolávající umělé vyvolání neplodnosti. Je to trvalá antikoncepční metoda. U žen jde o podvázání vejcovodů. Návštěva lékaře je nutná při plánování i před výkonem.