Vlasy
Lupy

Lupy (Seboroická dermatitída ) je zánětlivé onemocnění zejména vlasové části hlavy a obličeje, které se projevuje tvorbou šupin. Lupy ve vlasech nejsou jenom kosmetický problém, ale především zdravotní. Lupovitost a seboroická dermatitida mají společný patogenní faktor kvasinku Pityrosporum ovale (forma houby Malassezia furfur), která je součástí normální lidské flóry, ale při onemocnění dojde k jejímu pomnožení. Vznik i závažnost nemoci pravděpodobně ovlivňuje dědičnost i klimatické faktory.

Příznaky onemocnění lupy u dospělých

Tvorba suchých nebo mastných šupin. V těžkých případech žlutočervené papuly na okrajích vlasové části, za ušima, v zevním zvukovodu, na obočí i na kořeni nosu. U této nemoci nedochází ke ztrátě vlasů.

Příznaky onemocnění lupy u dětí

Novorozenci do 1 roku mívají žluté krusty ve vlasové části, někdy až s prasklinkami, bývají šupiny za ušima i červené papuly v obličeji. U starších dětí až 2 cm plaky ve vlasové části. Toto onemocnění se zpravidla zhoršuje v zimě.

Příčiny onemocnění lupy

Přemnožení běžné flóry v pokožce, kterému je nutné věnovat pozornost.

Návštěva lékaře při onemocnění lupy

U novorozenců a u dospělých při postižení obličeje nebo výrazném zhoršení stavu.

Léčba lupů

Protože lupovitost a seboroická dermatitida mají společný patogenní faktor kvasinku Pityrosporum ovale (forma houby Malassezia furfur), která je přemnožená, použití antimykotik odstraní příčinu onemocnění a zhojení jeho projevů. V terapii se používají lékové skupiny imidazoly, sulfid selenu pro zmírnění příznaků i krátkodobě kortikoidy.

Vyskytují se převážně ve formě šampónů. Obsahují syntetické i přírodní látky s antimykotickým účinkem. Bývají často zařazovány do skupiny léčebné kosmetiky. Existuje velké množství druhů dle typu vlasů a lupů.

Podpůrnou terapií je užívání preparátů s obsahem vitamínů podporujících regeneraci a výživu kůže. S obsahem beta karotenu (provitamínu A), který působí proti infekci a snižuje vysušování kůže, vitamínů C (podpora imunity) a E (podpora regenerace), dále minerálů zinku (napomáhá při hojení) a selenu (antioxidační účinky). Preparáty s obsahem probiotik (lactobacilu acidophilu). Tyto mléčné bakterie brání růstu patogenních a hnilobných bakterií. Zabraňují tak rozvoji plísňových a houbových onemocnění a zvyšují odolnost vůči mikrobiálním a virovým infekcím. B komplex je potřebný pro zdravou kůži a vlasy.

Životní styl

Omezte smažená jídla, tučná jídla, mléko, sýry, dále cukr, bílou mouku, čokoládu, mořské živočichy, burské oříšky. Naopak do jídelníčku zařaďte velké množství syrové zeleniny.