Trávící potíže
Cestovní nemoci

V poslední době se zvyšuje jejich počet v souvislosti se zvýšením turistiky. Jde o nemoci, které jsou obvyklé v jiných částech světa. Jde většinou o infekční nemoci (parazitární nemoci).

Příznaky cestovní nemoci

Stav je charakterizován nevolností, zvracením a závratěmi.

Příčiny cestovní nemoci

Zažívací obtíže mohou být způsobeny i nezvyklou stravou (ryby, mořští živočichové, jiné druhy zeleniny, …), nedostatečně ošetřenou pitnou vodou. Nejčastěji se projevují průjmy (viz kapitola Zažívací potíže). Obtíže mohou vzniknout i během cesty. Tzv. syndrom turistické třídy (otoky nohou, až možnost vzniku trombosy žil) při nemožnosti většího aktivního pohybu při delších letech po řadu hodin. Dalším problémem mohou být kinetózy. To jsou stavy, které jsou navozeny pohybem a jeho změnami (směru a zrychlením), houpáním, zejména při lodní dopravě (mořská nemoc), ale i v letadle a autě.

Prevence cestovní nemoci

Zejména v exotických zemích se vyvarovat konzumace nedostatečně tepelně upravených potravin, pít pouze originálně balené tekutiny, nepoužívat led do nápojů, zvolit vhodné očkování podle místa pobytu. Prevence je důležitější než vlastní terapie. Během delších letů se každou hodinu trochu projít, při potížích studený obklad na čelo, prodýchávat, vyhýbat se silným a nepříjemným pachům (parfémy, kouř apod.). Významnou prevencí je již příprava na cestu. Dobrý odpočinek, žádný alkohol, střídmé lehké jídlo a dostatečný spánek.

Pro prevenci máme k dispozici velmi účinný moxastin ve volném prodeji - OTC - Kinedryl a Nokinal ve dvou lékových formách a dimenhydrinatum, rovněž ve dvou formách - Travel gum. Léky jsou vyzkoušeným, osvědčeným prostředkem nejen na obtíže z dopravních prostředků, a to i pro děti od dvou let věku, ale též jako antivertiginosa při Méniérově nemoci a při závratích jiné etiologie, s výjimkou alkoholové nebo jiné toxické závrati.

Návštěva lékaře při cestovní nemoci

Při déletrvajících průjmech, zvracení, celkových projevech (malátnost, teplota, únava), u dětí s návštěvou neotálet (nebezpečí dehydratace), při otoku dolní končetiny (možná trombosa žil).

Léčba cestovní nemoci

Léky na předpisPoužití léků by mělo být také preventivní, tj. například půl hodiny až hodinu před jízdou, používají se také při závratích a zvracení z různých příčin (kromě organických poruch trávicí soustavy, např. při jízdě dopravními prostředky, mořské nemoci).

Také ve volném prodeji máme k dispozici velmi účinné léky, které jsou vyzkoušeným, osvědčeným prostředkem nejen na obtíže z dopravních prostředků, a to i pro děti od dvou let věku. Mohou být i ve formě žvýkaček (viz. Prevence cestovní nemoci).

Používají se přípravky s obsahem výtažku z rostliny zázvorovníku lékařského. Zázvor zlepšuje trávení, působí proti zvracení a nevolnosti nejenom při cestování.

Homeopatie