Poruchy výživy
Nedostatek vápníku

Vápník (kalcium, Ca) je důležitou složkou těla, která významně ovlivňuje řadu dějů v organismu, např. svaly, nervy, enzymy, hormony a kosti. Je v těle hojně zastoupen, nejvíce ho je v kostech, v zubech a v nervech. Jeho nedostatek v krvi je nejčastěji při špatné funkci příštitných tělísek, nedostatku vitaminu D, nemoci ledvin, slinivky břišní, nedostatku hořčíku.

Příznaky onemocnění nedostatkem vápníku

Neurologické (ztráty paměti, deprese), tetanie - brnění rtů, jazyka, celkové svalové bolesti, až křeče obličejového svalstva, zhoršení zraku (šedý zákal), řídnutí kostí - viz osteoporosa, křivice (rachitida), snížení výšky člověka, až patologické zlomeniny, zubní kaz.

Příčiny onemocnění nedostatkem vápníku

Nedostatek vápníku a hořčíku spojený s jeho horším vstřebáváním vlivem špatné funkce příštitných tělísek, nebo zhoršené funkce ledvin a slinivky břišní.

Návštěva lékaře při onemocnění nedostatkem vápníku

Při svalových křečích, při opakujících se brnění jazyka a rtů, při výrazném zhoršení nálady (deprese), výrazném zhoršování zraku.

Léčba onemocnění nedostatkem vápníku

Existuje celá řada léků na předpis i volně prodejných s obsahem vápníku. Často je vápník součástí komplexních multivitamínových produktů s minerály a dalších potravinových doplňků.

Kvalitním zdrojem vápníku je syrové, kvalitní mléko, sýry a jogurty, sardinky, kaviár, želatina, sójové boby, fazole, brokolice, lískové ořechy, mandle, špenát, ovesné vločky, tmavé pečivo a vaječné žloutky. Dalším zdrojem je kelp (hnědá mořská řasa) a pivní kvasinky.

Životní styl

• Nepříznivými vlivy na vápníkovou bilanci v organismu jsou:
  • nadměrný příjem alkoholu urychluje ztrátu vápníku z kostí
  • velký příjem soli zvyšuje vylučování vápníku močí
  • kofein může narušit vstřebávání vápníku
  • kyselinotvorné potraviny (cukr, bílá mouka, káva, nápoje typu cola) způsobují uvolňování vápníku z kostí a zubů (je použit k neutralizaci při překyselení organismu)
  • šumivé nealkoholické nápoje obsahují kyselinu fosforečnou, která vyplavuje vápník z kostního aparátu