Oči
Suché oko

Syndrom suchého oka je charakterizován očními symptomy a změnou očního povrchu, které jsou vyvolány nestabilitou slzného filmu nebo jeho hyperosmolaritou. Porušený slzný film si neplní dostatečně své funkce. Dojde ke změnám na spojivce a rohovce. Pacient začne pociťovat v očích pálení, řezání, únavu, pocit písku – zkrátka nepohodu (diskomfort). Stanovení správné diagnózy a zavedení příčinné (kauzální) léčby a zavedení podpůrné, slzy posilující a nahrazující (substituční) léčby může kvalitu života pacientů velmi zvýšit. Slzný film je tenká ochrana povrchu oka. Tvoří ho voda a elektrolyty, mucin, imunoglobuliny, lysozym, lactoferin, růstové faktory, lipidy a další složky. Tyto látky se organizují do vnitřní vrstvy mucinózní tloušťky asi 0,2 µm, střední vrstvy vodní s tloušťkou okolo 10 µm a zevní vrstvy lipidové tloušťky asi 0,1 µm. Vnitřní vrstva snižuje povrchové napětí a způsobuje změnu vodu odpuzujícího (hydrofobního) povrchu buněk na vodu přitahující (hydrofilní). Střední vrstva vodní obsahuje nízkomolekulární substance. Její hlavní funkcí je omývání oka a zvlhčování (lubrikace) očního povrchu. Zevní tuková (lipidová) vrstva obsahuje volné mastné kyseliny, volný cholesterol, triglyceridy, sterolové estery polarizované a nepolarizované lipidy. Zvyšuje povrchové napětí slzného filmu a snižuje tak jeho rychlé odpařování.

Příznaky suchého oka

Pokud dojde k poruše jedné, dvou nebo i všech tří složek slzného filmu, dojde k pocitu nepohody (diskomfortu). Tento diskomfort pacienti nejčastěji popisují jako pocit sucha, písku nebo pocit cizího tělíska v očích, stěžují si na únavu očí, na pálení, na slzení (!) a zhoršené vidění měnící se během dne. Oko bývá lehce zarudlé, někdy světloplaché. Zvláště kuriózní je slzení při těžším syndromu suchého oka. Jde o reflektorické slzení, které se spouští již tak pokročilými defekty na povrchu spojivky a rohovky, jakoby v očích písek opravdu byl. Zhoršené vidění měnící se během dne je také logické. Slzný film je první refrakční rozhraní oka. Mezi vzduchem a vodou slz se světelné paprsky lámou nejvíce. Kolísá-li během dne tloušťka slzného filmu, mění se tím logicky i refrakční mohutnost oka. Potíže jsou obvykle dlouhodobé (chronické).

Příčiny suchého oka

Rizikových faktorů pro vznik syndromu suchého oka je opravdu mnoho. Začínají zevním prostředím. Často se pohybujeme v uměle vytopených nebo klimatizovaných prostorách, kde je velmi suchý vzduch. Pokračují nezdravými návyky. Při řízení auta nebo při sledování obrazovky PC nám klesá frekvence mrkání. Rizikem jsou i systémová onemocnění jako cukrovka (diabetes mellitus), revmatické choroby, kolagenózy, systémová onemocnění cév (vaskulitidy), onemocnění štítné žlázy, sarkoidóza, infekční nemoci a nádory (malignity). Lékově podmíněné snížení tvorby slz (hyposekreci), mohou mít na svědomí mnohé lékové skupiny (diuretika, betablokátory, cytostatika a další). V praxi syndromem suchého oka také trpí často ženy, které užívají prostředky proti otěhotnění v tabletách (orální kontraceptiva). Z očních příčin to bývá často lokální léčba očních chorob. Oční kapky obsahují antimikrobiální složky, které porušují stabilitu slzného filmu. Oční příčiny zahrnují také některé oční choroby a fyzikální nebo chemické poškození oka. Rizikem jsou také poruchy postavení víček.

První pomoc při suchém oku

V terénu (bez vyšetření očním lékařem) nejen že není možno přesně stanovit, která vrstva slzného filmu je porušena. Není možno ani přesně určit, zda o syndrom suchého oka opravdu jde. Je však možno z výše uvedených potíží a stesků pacienta na syndrom suchého oka pomýšlet. Zdravý rozum pak velí doporučit pacientovi, aby si „své“ oční kapky v přehršli nabídky hledal. Většina pacientů v tomto hledání ráda postupuje systémem od levnějších preparátů k dražším. Pokud levnější preparát stačí, aby se člověk cítil dobře, není nutno přistupovat k nákladnější léčbě.

Návštěva lékaře při očních potížích

Určitě očního lékaře navštivte bez odkladu, máte-li:

• Ztrátu nebo poruchu zraku. Zvláště, pokud tato potíž nastala náhle.
  • Úraz oka.
  • Bolest oka. Zvláště je-li spojena s bolestivostí oka při dotyku přes víčko.

Prevence suchého oka

Prevencí je zmírnění nebo ideálně odstranění všech příčin, které ke vzniku suchého oka napomáhají. Prevencí diskomfortu je užívání umělých slz. Kapejte si do očí vždy, když cítíte potíže. Nebezpečí předávkování u umělých slz nehrozí. Máte-li oči červené, vynechejte nošení kontaktních čoček až do doby, kdy se oči zklidní.

Léčba suchého oka

• Z pohledu očního lékaře (oftalmologa) by léčba syndromu suchého oka měla být komplexní. Na prvním místě musí oční lékař zjistit, která složka slzného filmu je postižena a na základě tohoto zjištění pak stanovit vhodnou léčbu a dávkování. V léčbě syndromu suchého oka se užívá:
  • Úprava zevního prostředí (omezení pobytu v klimatizovaném, prašném, zakouřeném prostředí, dostatek spánku, pitný režim, pobyt v přírodě a omezení pobytu před monitorem PC nebo televize). Dlouhodobé trvalé nošení kontaktních čoček se doporučuje u syndromu suchého oka omezit.
  • Medikamentózní léčba
  • Chirurgická léčba

U většiny pacientů se syndromem suchého oka je možno vystačit s úpravou prostředí a léčbou medikamentózní. Tu na prvním místě tvoří slzy posilující a nahrazující (substituční) léčba umělými slzami ve formě kapek. Pomocí léků (medikamentózně) je možno provádět i stimulaci tvorby slz. Pomáhá i protizánětlivá léčba. Volba léčby záleží vždy na tíži onemocnění. U těžkých stavů spojených s poruchou postavení víček např. po poleptání musí oční lékaři přikročit někdy i k léčbě chirurgické.

Musí předepsat oční lékař podle příčiny, která k suchému oku vedla. Oční lékař také určí dávkování léků. Umělé slzy k léčbě syndromu suchého oka od jara 2008 zdravotní pojišťovny nehradí.

Oční kapky SENSIVIT - obsahují karboxymetylcellulózu (karmelózu) a vitamíny A a E.

• dobře stabilizuje všechny tři vrstvy slzného filmu. Vitamíny A a E napomáhají výživě spojivky a rohovky. Vitamín E stimuluje pohárkové buňky spojivky k vyšší tvorbě mucinu.
  • pomáhají při syndromu suchého oka i tam, kde jiné umělé slzy nestačí. Kapejte si do očí vždy, když cítíte počínající nepohodu. Dávkování se řídí mírou potíží pacienta. Nebezpečí předávkování nehrozí.

Oční kapky Hypromelóza-P

• obsahují hydroxypropylmetylcellulózu (hypromelózu) a pantenol. Hypromelóza dobře stabilizuje slzný film a pantenol napomáhá regeneraci buněk na povrchu rohovky a spojivky.
  • Hypromelóza-P jsou umělé slzy první volby při syndromu suchého oka. Kapejte si do očí vždy, když cítíte počínající nepohodu. Dávkování se řídí mírou potíží pacienta. Nebezpečí předávkování nehrozí.