Nachlazení
Záněty průdušek (bronchitida)

Nemoc začíná v důsledku běžného nachlazení rýmou a škrábáním v krku. Vyskytuje se po celý rok s maximem v podzimních a jarních měsících. Bývá doprovázena zvýšenými teplotami a dýchacími potížemi (kašlem). Akutní zánět průdušek trvá většinou 7 - 10 dnů, může však po jisté době přejít do chronického stádia, pokud se záněty průdušek opakují velmi často. Sliznice dýchacích cest je podrážděna opakovanými záněty, což usnadňuje průnik infekce.

Záněty se projevují kašlem a teplotami, které nemusí být vysoké, nechutenstvím a únavou. Kašel trvá déle než 3 měsíce v roce a opakuje se často i 2 až 3 roky po sobě.

Příznaky zánětu průdušek

Vzniku bronchitídy často předchází projevy infekce horních cest dýchacích, nejčastější je kašel, který je zpočátku suchý, postupně se stává produktivním s expektorací, sputum je hlenovité až hnisavé, horečka je do 39 °C, ustupuje do 5 dnů, při delším trvání již svědčí pro vznik zápalu plic (pneumonie). Plicní příznaky jsou u nekomplikované bronchitídy ojedinělé, lokalizovaný nález, který trvá, svědčí spíše pro pneumonii.

Příčiny zánětu průdušek

Akutní zánět průdušek a průdušnic je způsobený většinou virovou nebo bakteriální infekcí. Bývá zpravidla ohraničený, s postupnou úpravou funkce a úplným uzdravením. Průběh bývá závažný u pacientů s onemocněním srdce a plic.

Návštěva lékaře při zánětu průdušek

Je nutná ihned při vzniku komplikací, zejména zánětu plic, při trvání teploty, zhoršování klinických obtíží a celkového zdravotního stavu, obzvláště u dětí a starších lidí, u pacientů s onemocněním srdce a plic.

Léčba zánětu průdušek

Při podezření na bakteriální infekci je nutná návštěva lékaře, který zvolí vhodné antibiotikum. U těžkého průběhu je možná i terapie kortikoidy, popř. kyslíkem. Nezbytné je vyšetření lékařem, v závažnějších případech, a to zejména u kojenců, je nutná hospitalizace.

Pří závažných potížích s dýcháním je možno terapii doplnit o bronchodilatační léky, které rozšiřují a uvolňují dýchací cesty.

Platí obecné zásady léčby akutního onemocnění dýchacích cest. Zvýšenou teplotu (nad 38 °C) léčíme antipyretiky, tzn. léky, které snižují zvýšenou tělesnou teplotu (viz. kapitola teplota) a klidem na lůžku. U vlhkého produktivního kašle podáváme mukolytika a expektorancia, která se používají k usnadnění odkašlávání a zlepšení vykašlávání. Jejich účinek spočívá ve snižování viskozity hlenu (hlen je řidší, obsahuje více vody), proto vždy dbáme na pitný režim a zvlhčení vzduchu. Tyto léky lze dostat i bez lékařského předpisu a jejich úhrada ze zdravotního pojištění je minimalizována.

Používají se potravinové doplňky a přírodní produkty jako podpůrná terapie při kašli a na zvýšení imunity. Prokrvující masti a krémy, které působí jako prohřívací zábal. V nich obsažené silice účinkují na podrážděnou a zduřelou sliznici dýchacích cest (usnadňují dýchání, tlumí kašel a uvolňují ucpaný nos). Dále pastilky na cucání s obsahem lokálních antiseptik, přírodních silic usnadňujících odkašlávání, také sirupy a čaje s obsahem bylin (jitrocele, mateřídoušky, anýzu, fenyklu, lipového květu, lékořice a dalších, které usnadňují odkašlávání a chrání dýchací cesty). Potravinové doplňky obsahující vitamín C a E, beta karoten a produkty s obsahem echinacey (třapatky nachové) pro zvýšení celkové obranyschopnosti organismu a posílení imunitního systému. Pomocí aromaterapie a inhalací éterických olejů (eukalyptový, popř. čajovníkový) lze usnadnit dýchání.