Letní chřipka

Stále více lidí v létě trpí chřipkovou infekcí nebo nachlazením. Příčiny takzvané letní chřipky jsou stejné jako u onemocnění v chladném ročním období: Jedná se o infekci způsobené viry, jsou to především „Enteroviry“, které se vyskytují především v létě.

Jedna studie prokázala, že si 92% obyvatel způsobí toto onemocnění samo. Náš moderní, z části velmi nerozumný život, podporuje letní chřipkovou infekci. Pokud je například přehřáté a zpocené tělo v létě vystaveno většímu průvanu, např. díky klimatizaci, otevřeným oknům v autě, letadlech nebo vlacích, vyschnou sliznice a tím již nemohou správně plnit svou funkci „ochranného štítu“.  Dalšími příčinami mohou být malý příjem tekutin nebo dlouhé slunění. Imunitní systém se oslabí a tím je méně odolný vůči virům.

Symptomy letní chřipky

Typická letní chřipka se ohlásí suchým škrábajícím pocitem v krku, výtokem z nosu, bolestmi hlavy a vysíleností. Často se kromě rýmy objeví i teplota, zimnice, bolesti hlavy, krku a uší, zvracení, průjem nebo bolesti břicha. Viry právě mohou napadnout všechny sliznice v těle. Člověk se cítí nemocný a ochablý a raději by chtěl strávit letní roční období doma v posteli než na louce na koupališti. Letní chřipku však lze většinou překonat po několika málo dnech a zpravidla není nutno ji označit za nebezpečnou. Přesto nesmí být podceněna.

Optimální ošetření

I když je počasí pěkné a lákavé, musí se letní chřipka pořádně vyléčit. Pokud už vás jednou postihne, platí stejně jako v chladném ročním období: Nezatěžujte své tělo příliš brzy a dopřejte mu klid, který potřebuje. Nejlepší je rychlé ošetření, hned jakmile se vyskytnou první příznaky. Jedním z příznaků je rýma, která dokáže být v létě velmi nepříjemná. Velmi vhodný je pak výplach nosu solným roztokem nebo můžete vyzkoušet nosní sprej Quixx s přírodní koncentrovanou (2,6 %) vodou z Atlantického oceánu. Dojde k uklidnění sliznice a její desinfekci obsahem soli. Léčba příznaků závisí na věku nemocných. Kojenci nedovedou smrkat a nemají dobře vyvinutý kýchací reflex. Nosní sekret je proto u nich třeba odsávat, aby nedošlo k zanesení infekce Eustachovou trubicí do středouší či k dýchacím potížím. Po vyčištění nosu je možné snížit sekreci několika kapkami nosních kapek určených pro kojence.

Horečku snížíte pomocí zábalů na lýtkách (mnohdy postačí studené vlhké zábaly na 10 minut, podle potřeby eventuálně opakované za půl hodiny nebo za pomocí léčby vypocením s čajem z květů černého bezu nebo z květů lípy. Při horečce nad 38 °C u dětí dáváme přednost paracetamolu (např. Paramegal tbl.) před kyselinou acetylsalicylovou. Paracetamol se podává při horečce, tedy nejspíše odpoledne a večer. Pobyt na lůžku, pokud trvá horečka, je samozřejmou nutností.

Stejně jako u nachlazení v zimě jsou vitamíny alfou a omegou pro posílení imunitního systému a tím i pro rychlé zbavení se tohoto onemocnění. Sem patří především vitamín C, zinek a magnesium. Velmi pozitivní účinky se připisují také kořenu zázvoru, ten totiž posiluje obranyschopnost organismu. Zalijte proto 4 – 5 plátků zázvoru vařící vodou a vypijte tuto tekutinu jako čaj. Vhodné jsou také přípravky s beta-glukanem (Imunoglukan) a echinaceové kapky, které mají také pozitivní účinky na obranyschopnost organismu.

Protizánětlivě působí heřmánkové a šalvějové čaje – nejlépe jako roztok pro kloktání a k dostání jsou také bylinné pastilky např. Galmed se šalvějí a echinaceové a různé druhy speciálních bylinných čajových směsí na příznaky nachlazení a podporu imunity.

K usnadnění odkašlávání sekretu z dýchacích cest se používají léky označované jako mukolytika a expektorancia. Jejich účinek na vlhký kašel spočívá ve snižování viskozity hlenu (jeho ztekucením). Při vlhkém kašli se podávají mukolytika (jako např. Bromhexin), při suchém dráždivém kašli se používají antitusika, což jsou léky tlumící suchý kašel (neproduktivní, dráždivý kašel). Antitusika jsou určeny pouze pro čisté dýchací cesty, bez zjevné příčiny dráždění na kašel (např. Ditustat, Stoptussin, Sinecod). Nutkání ke kašli se tlumí u dětí jen přípravky bez kodeinu a v kapkách. Nápoje se podávají v dostatečném množství a vždy teplé, zvyšuje se podávání vitaminu C.

Jak se vyhnete letní chřipce