Kožní problémy
Rány a hojení

Rána je porušení celistvosti kůže. Rozlišujeme je podle délky trvání na akutní a chronické. Dále podle hloubky a jaké tkáně rána poškozuje (kůže, podkoží, tuk, cévy, nervy, svaly, kosti, tělní dutiny). Rány mají různý charakter, jsou řezné, sečné, bodné, tržné, kombinované. Povrchová rána zasahuje většinou jen do podkoží, projevuje se obvykle krvácením různé intenzity, které většinou není životu nebezpečné s výjimkami (pacienti léčení léky proti srážení krve, hemofilici a pacienti s jinými poruchami srážení krve).

První pomoc při vzniku rány a při krvácení

Ránu je třeba lokálně očistit prostředky k tomu určenými (dezinfekce) a nejlépe sterilně zakrýt.

Návštěva lékaře při vzniku rány a při krvácení

Nutná a rychlá při postižení hlubokých struktur, zejména při zasažení hlavy, větších cév, břicha, hrudníku, při zlomeninách kostí, při nálezu krve v moči. Návštěva lékaře je nutná i při povrchním poranění většího rozsahu, při trvajícím krvácení, při výrazné bolestivosti - nebezpečí šoku. Vzhledem k možným komplikacím (pokračující krvácení, mdloby až šok) je nutné mít u sebe druhou osobu.

Léčba ran, krvácení

Při léčbě ran je nezbytný komplexní přístup. Vedle léčby základního onemocnění a lokálního ošetřování rány je důležitá i výživa. Provádí se ošetření rány (dezinfekce a krytí) speciálním krytím např. se stříbrem, hydrokoloidní krytí, aplikace antibakteriálních, popř. kortikoidních mastí apod.

Krémy a masti zklidňující podráždění a urychlující regeneraci kůže a podporující hojení (např. s panthenolem, zinkem apod.), s antiseptickými účinky (např. s obsahem jódu k dezinfekci), hydrokoloidní krytí, obvazový materiál a náplasti na popáleniny.

Gely, krémy a masti s obsahem aloe, heřmánku, třezalky nebo měsíčku.