Kožní problémy
Lupénka (psoriáza)

Lupénka je chronická nemoc charakterizovaná suchými, ostře ohraničenými stříbřitými papulami nebo plaky různé velikosti. Je zhruba u 4% bělochů, častěji v rámci rodiny.

Příznaky lupénky

Kožní změny jsou nejčastěji ve vlasové části hlavy, na loktech, kolenech, hýždích. Začátek postupný, kožní změny mohou zmizet, ale většinou se vracejí - zejména při zhoršení celkového zdravotního stavu, při úrazech v místě kožních změn, při terapii některými léky (betablokátory, antimalarika), při infekci Streptokokem skupiny A. Při hojení nebývají jizvy.

Návštěva lékaře u lupénky

Při postižení kloubů (artritída), výrazném rozšíření pustul a plaků, při psychických obtížích (nevzhledná ložiska).

Prevence lupénky

• udržujte kůži dobře hydratovanou a vláčnou, zmírníte tím svědění i tvorbu šupin
  • neškrábejte se a nesnažte se šupiny násilně odstraňovat
  • chraňte svou pokožku před poraněním
  • noste nedráždivé oblečení nejlépe bavlněné, hladké a volné
  • pozitivní je i vliv klimatoterapie (léčba sluncem a mořskou solí)

Léčba lupénky

Onemocnění je nevyléčitelné, ale lze je vhodnou léčbou udržovat v uspokojivém stavu. Léčba proto musí být komplexní a celoživotní. Používají se lokálně léky, které napomáhají odstranění šupin z ložisek (kyselina salicylová, močovina, aj.).

Dále léky s obsahem rostlinných dehtů (mají adstringentní neboli stahující a protisvědivé účinky), analoga vitaminu D3, retinoidy (pro lehké a středně těžké formy lupénky). Ke krátkodobé léčbě kortikosteroidy, které však mají řadu nežádoucích účinků a dnes se používají ke klidnění dráždivých projevů. Ultrafialové záření (fototerapie) je doporučováno u chronické formy lupénky. Při celkové terapii se využívají léky ovlivňující rohovění kůže (retinoidy) a léky ovlivňující imunitu.

V terapii se používají dle lokalizace onemocnění a věku pacienta různé promazávací masti, krémy, mléka a oleje s nedráždivým obsahem, které jsou vyráběny firmami zaměřenými na tzv. léčebnou kosmetiku. Ke zklidnění podráždění často obsahují i bylinné extrakty se zklidňujícím a stahujícím účinkem. Často se používají také koupele (balneoterapie), které mohou být solné, dehtové, sirné, olejové, bylinné (např.obklady a koupele z bahna a soli Mrtvého moře).

U akutní formy je třeba postupovat opatrně, zpočátku se volí přípravky ve formě tekutého pudru, zinkového oleje, měkké pasty s obsahem dehtu (ichtamolu).

Péče o psoriatiky musí být komplexní, zahrnující kromě cílené léčby i úpravu životního stylu s omezením provokačních vlivů, každodenní péči o kůži v období klidové fáze stejně jako včasnou a správnou léčbu nově vzniklých projevů. Podpůrnou terapií je užívání preparátů s obsahem vitamínů podporujících regeneraci a výživu kůže. S obsahem beta karotenu (provitamínu A, který působí proti infekci a snižuje vysušování kůže, vitamínů C (podpora imunity) a E (podpora regenerace), dále minerálů zinku (napomáhá při hojení) a selenu (antioxidační účinky). Preparáty s obsahem probiotik (lactobacilu acidophilu). Tyto mléčné bakterie brání růstu patogenních a hnilobných bakterií. Zabraňují tak rozvoji plísňových a houbových onemocnění a zvyšují odolnost vůči mikrobiálním a virovým infekcím. Doporučuje se také užívání doplňků mastných kyselin (omega 3) a pupalkového oleje.