Kožní problémy
Klíšťata

Klíšťata jsou přenašeči mnoha nemocí. Jejich sliny způsobují reakci - malý pupenec. Nacházejí se při procházkách v lese nebo ve vysoké trávě. Nacházejí se kdekoli na těle, ale zejména v místech nekrytých oblečením.

Příznaky po kousnutí klíštětem

Přisáté klíště, kolem bývá různě velké zarudnutí a někdy otok.

Nemoci přenášené klíštětem

Lymeská boreliosa - spirochetové onemocnění, které se zpočátku projevuje červenou skvrnou, která se šíří. Často bývá centrální vyblednutí. Při pokračující infekci vznikají neurologické meningitídy, neuritídy, artritídy.

Infekční encefalitída - nespecifická horečnatá onemocnění, bolesti hlavy, slabost, zvracení a váznoucí šíje.

Návštěva lékaře při kousnutí klíštětem

Při celkových obtížích, při šířícím se zarudnutí v místě kousnutí, při projevech Lymeské boreliosy nebo encefalitídy (červený erytém, chřipce podobné příznaky, bolesti hlavy, bolesti kloubů, otoky lymfatických žláz, …).

Prevence proti kousnutí klíštětem

Ochrana proti klíšťatům

Jdeme-li do listnatého nebo smíšeného lesa, měli bychom:

- mít ochranné oblečení - vysoká obuv, světle barevný oděv s dlouhými rukávy a dlouhými nohavicemi zastrčenými do ponožek, na světlém oděvu lze přítomnost klíšťat snáze odhalit

- po návratu domů se převléknout, oděv vytřepat a prohlédnout celý tělesný povrch

- denně kontrolovat kočky, psy zda nemají klíště; při odstraňování klíšťat z těla zvířat musíme dbát stejných pokynů jako při odstraňování klíšťat u lidí

Repelenty

Na trhu existuje celá řada produktů obsahujících látky odpuzující hmyz v několika aplikačních formách - repelentní vody, roll on kuličky či krémy nebo spreje. Hlavní předností sprejů oproti dalším druhům repelentních prostředků je možnost aplikace jak na pokožku, tak i na oděvy či boty. Při ochraně před klíšťaty je nejefektivnější právě postřik oděvů, především kalhot a obuvi.

Vakcíny

Protože po kousnutí klíštětem hrozí riziko nákazy klíšťovou encefalitidou (klíšťový zánět mozku), je vhodné preventivní očkování. Přenos infekce na člověka je možný po přisátí infikovaného klíštěte (výjimečně požitím tepelně nezpracovaného mléka infikovaného zvířete). V ČR existují oblasti s vysokým i nízkým výskytem infikovaných klíšťat. Období výskytu klíšťové encefalitidy bývá od začátku léta do pozdního podzimu.

Odstranění přisátého klíštěte

1. dezinfikovat místo dezinfekčním prostředkem
  2. klíšťata odstraňovat velmi šetrně, je možno použít pinzety
  3. uchopit klíště u hlavičky pinzetou a kýváním do stran je uvolnit
  4. kývat velmi opatrně, pokud se klíště nepustí kůže
  5. nikdy klíště nemačkat a nepolévat olejem
  6. po vyjmutí klíštěte opět místo dezinfikovat

Pro odstranění klíštěte se vyrábějí i kompletní soupravy.

Léčba nemocí přenášených klíštětem

Lymeská borelioza, klíšťová encefalitída - antibiotika dle předpisu lékaře