Kožní problémy
Bradavice

Bradavic je několik druhů, bolestivé jsou bradavice plantární. Vyskytují se na chodidlech, nejčastěji v přední třetině v místě došlapu a také na dlaních. Tyto bradavice rostou často do hloubky a vytvářejí dovnitř zanořený výběžek, trn, který působí při došlapu či doteku bolest. Vzhledem připomínají mozoly nebo kuří oka, často rohovatí. Jsou to drobné či rozsáhlé útvary zbarvené šedavě či hnědě, povrch je drsný, někdy až květákovitý. Nejčastěji se vyskytují na hřbetech rukou.

Jiným typem jsou bradavice prstovitého tvaru ve vlasaté části hlavy nebo měkké nitkovité útvary na krku, obličeji nebo sliznici rtů.

Nakažlivé onemocnění kůže - Molluscum contagiosum - připomíná bradavice, ale je vyvoláno virem ze skupiny poxvirů. Onemocnění se projevuje formou pupínků velikosti špendlíkové hlavičky až hrachu, tuhých, žlutých či šedých, které se často zanítí a hnisají. Vyskytují se zejména u dětí a mládeže na víčkách, obličeji a krku, ale také na pažích, nohách a zádech, přenos se děje přímým kontaktem (styk s nakaženou osobou, společenské šatny a sprchy, škrábáním se může virus rozšířit po celém těle).

Příznaky onemocnění bradavicemi

Kožní ploché výrůstky, ostře ohraničené nerovného povrchu, tuhé, jsou většinou tmavší než kůže. Plantární bradavice na nohou jsou citlivé, nitkovité bradavice (víčka, šíje, rty) většinou nebolí. Bývají i genitální bradavice.

Příčiny vzniku bradavic

Časté, nakažlivé epitelové nádory vyvolané papilomaviry, některé se mohou i maligně zvrhnout. Objevují se nejčastěji u starších dětí na rukou a nohou, u starších lidí jsou neobvyklé, závažnější jsou na genitáliích. Přenášejí se stykem s nakaženou osobou nebo s čerstvými šupinkami odpadlé kůže.

K onemocnění bradavicemi někdy dlouhou dobu nedojde (inkubační doba je od několika týdnů do více než jednoho roku), ale infekce v buňkách přetrvává a může být za různých podmínek aktivována, např. při poklesu obranyschopnosti organismu nebo hormonálními vlivy.

Návštěva lékaře při onemocnění bradavicemi

Je nutná při výrazné velikosti bradavice, při rozsáhlém výsevu, při projevech bolesti a zánětu. Dále pokud se bradavice objeví ve věku nad 45 let, pokud se bradavice vyskytuje na obličeji, genitáliích nebo v oblasti konečníku. Je důležité odlišit bradavici od znaménka případně nádoru.

Léčba bradavic

Klasická léčba

Terapie bývá chirurgická nebo medikamentózní. Záleží také na stavu pacienta a jeho chorobách (poruchy imunity, atopický ekzém apod.).

Vypalování - dusíkem, laserem.

Nejčastější metodou léčby je medikamentózní a nejčastěji spočívá v lokální aplikaci keratolytik (kyselina salicylová, urea) ve formě mastí, krémů nebo náplastí. Od aplikace leptadel (např. Lapis) se upouští vzhledem k možnostem vzniku dermatitid, poleptání a jizev. Používají se také roztoky cytostatik, jako např. podofylin, 5-fluorouracil, která jsou kontraindikována u dětí, v těhotenství a při kojení.

Nejčastěji aplikace antiviroticky působících alkaloidů bylin a keratolyticky působících látek.

K vnitřnímu užití se používají produkty na podporu obranyschopnosti organismu:

• vitamín C - důležitý antioxidant, posilňuje imunitu, chrání kůži
  • beta karoten - důležitý antioxidant, posilňuje imunitu, chrání kůži
  • Vitamín E - antioxidant, podporuje hojení kůže, lze použít i zevně na postižená místa (propíchněte kapsličku a olejíčkem potírejte bradavice)
  • zinek, selen - nezbytné minerály pro zdravou kůži
  • byliny na podporu imunity a obranyschopnosti

Homeopatie