Kožní problémy
Bércový vřed

Bércové vředy jsou defekty kůže a podkoží v oblasti bérců. Jsou způsobeny místním poraněním při některých celkových onemocněních jako jsou cukrovka (diabetes mellitus), křečové žíly, arterioskleróza tepen dolních končetin.

Příznaky bércového vředu

Vřed u křečových žil - zvýrazněná modrá kresba žil na bércích, uzlovitá tlustší pokožka, otoky nohy, svědění, výrazné bolesti vředu.

Vřed u cukrovky - bolesti malé nebo nejsou, porucha citlivosti na dolních končetinách.

Vřed při sklerose tepen - vřed se špatně hojí pro špatné cévní zásobení, oslabené pulsace na nártu, při chůzi bolesti v lýtkách.

Příčiny vzniku bércového vředu

Vředy vzniklé na podkladě křečových žil (varixů) jsou obvykle malé a velmi bolestivé, žilní varixy jsou těsně vedle vředu anebo s ním souvisejí. Jsou velmi rozšířené, postihují zejména ženy, často už ve věku 20 let. Příčiny jsou z větší části ve změněných životních zvyklostech - mnoho činností děláme vsedě a nevyrovnáváme tento jev dostatkem pohybu. Dalším důvodem může být nadváha z trvale chybného stravování. Bércové vředy jsou častou komplikací u cukrovky (diabetická polyneuropatie) - denervace snižuje vnímání bolesti při běžných drobných poraněních (špatné boty, drobné odřeniny), jsou často infikovány (plísně, baktérie). Diabetická makroangiopatie je často spojena se sklerosou tepen dolních končetin.

Návštěva lékaře při bércovém vředu

Při celkových projevech zánětu (teploty, zimnice, třesavka, otok a výrazné zarudnutí v místě vředu), při nehojící se ráně cca do týdne, u pacientů s cukrovkou při nehojící se ráně cca do 3 dnů.

Léčba bércového vředu

Léčba bércového vředu musí být vždy komplexní a měla by být zaměřena na příčinu onemocnění a na stav rány jako takové. Měla by řešit celkový stav nemocného (imunitní stav, výživu a jiná případná onemocnění jako jsou záněty apod.), ale i lokální léčbu rány (vyčištění rány, podporu hojení a tvorbu nové tkáně). Léčba bývá i nefarmakologická za pomoci kompresívní terapie (bandáže, elastické punčochy, vhodná obuv, masáže studenou vodou apod.). V poslední době se stále více uplatňuje speciální krytí na rány, které v ní udržuje vlhké prostředí. Délka hojení je kratší a úspěšnost několikanásobně vyšší.

Jako doplňková a podpůrná terapie se doporučují prostředky, které při vnitřním použití podporují hojící procesy kůže, zlepšují cirkulaci krevního oběhu na úrovni kapilár a zpevňují žilní stěny. Zevně lze používat masti, obklady nebo koupele z různých bylin, vlhké komprese a jiné prostředky k ošetřování ran.