Kožní problémy
Atopický ekzém

Atopický ekzém je chronický svědivý zánět kůže. Vzniká na dědičném základě a pacienti obvykle mívají laboratorně zvýšené IgE protilátky.

Příznaky atopického ekzému

Může začít již v prvních měsících života, na pokožce se objevují červené mokvavé krusty, které svědí, nejčastěji jsou v obličeji, vlasech, pod plenami, na končetinách. U starších dětí a u dospělých bývá zejména v loketní a podkolenní jamce, na víčkách, šíji a zápěstí. Někdy dochází i k rozšíření nebo se ložisko infikuje bakteriemi. Po léčbě se povrch kůže olupuje. Pacienti mívají často celkově suchou kůži.

Příčiny atopického ekzému

Jeho výskyt a zhoršení vyvolávají různé spouštěcí faktory. Mezi ně patří např. alergeny potravinové i roztoči, plísně a bakterie v domácím prachu, pyly dřevin a travin, srst zvířat, bakteriální flóra, faktory psychogenní (stres) a fyzikálně-chemické faktory (vysoká teplota, chlad, dezinfekční prostředky, tření oděvem, nevhodná kosmetika).

V osobní i rodinné anamnéze pacientů se často vyskytují příznaky i respirační alergie.

K charakteristickým rysům náleží poškození kožní struktury a funkce kůže jako bariéry se sníženou hydratací a s její zvýšenou dráždivostí. Onemocnění může (jeho závažné formy) ovlivnit osobní, společenský i profesní život pacienta.

Návštěva lékaře při atopickém ekzému

U malých dětí při více ložiscích nebo zhoršování ekzému, u starších a dospělých v případě zvětšení plochy ekzému nebo při výrazné bolesti a silném svědění.

Prevence vzniku atopického ekzému

Vyhýbat se agresivním látkám celkově i lokálně na kůži, omezit koupání a zejména časté používání mýdla - ještě více vysušuje kůži.

Mezi preventivní opatření patří přiměřená teplota v místnosti, protože zvýšené pocení zvyšuje svědění, zvlhčování vzduchu pro zabránění dalšímu vysušování pokožky a vhodný výběr oblečení (lehké, volné, hladké a vzdušné oblečení). Dále vyhýbat se znečištěnému ovzduší (výfukové plyny, průmyslové znečištění, cigaretový kouř a další). Pro pobyt v přírodě je vhodné vysokohorské a přímořské klima.

Udržujte svou kůži dobře hydratovanou a vláčnou, zmírníte tím svědění i tvorbu šupin a neškrábejte se a nesnažte se šupiny násilně odstraňovat. Ochráníte tak svou pokožku před poraněním.

Léčba atopického ekzému

Na prvém místě je snaha o zjištění spouštěcích faktorů nemoci a jejich odstranění. Lokální nedráždivá terapie na lehčí formy spočívající ve zlepšení funkčních vlastností kůže. Základem je používání promazávadel (emolientia), která zvyšují hydrataci pokožky v různých technologických formách (masti, krémy, olejové koupele), v kombinacích např. s močovinou (urea), popř. s antiseptiky. Při závažnějších formách (infekcích) se používají masti, krémy na předpis s antibiotiky, antimykotiky a protizánětlivé léky (kortikoidy).

Kortikoidy neužívat dlouhodobě a redukovat počet aplikací pro jejich nežádoucí účinky. Při neúspěchu lokální terapie se nasazuje léčba celková, často v kombinaci s lokální. Užívají se antihistaminika (působí úlevu od svědění, mají protizánětlivý účinek). Při komplikacích dále antibiotika a u těžkých forem i kortikosteroidy a imunosupresiva (pouze na předpis).

Proto se v terapii používají různé promazávací masti, krémy, mléka a oleje s nedráždivým obsahem, které jsou vyráběny firmami vyrábějícími léky i firmami zaměřenými na tzv. léčebnou kosmetiku. Ke zklidnění podráždění často obsahují i bylinné extrakty se zklidňujícím účinkem. Podpůrnou terapií je užívání preparátů s obsahem vitamínů podporujících regeneraci a výživu kůže. S obsahem beta karotenu (provitamínu A, který působí proti infekci a snižuje vysušování kůže), vitamínů C (podpora imunity) a E (podpora regenerace), dále minerálů zinku (napomáhá při hojení) a selenu (antioxidační účinky). Preparáty s obsahem probiotik (lactobacilu acidophilu). Tyto mléčné bakterie brání růstu patogenních a hnilobných bakterií. Zabraňují tak rozvoji plísňových a houbových onemocnění a zvyšují odolnost vůči mikrobiálním a virovým infekcím. Doporučuje se také užívání doplňků mastných kyselin (omega 3) a pupalkového oleje.

Dalším způsobem léčby je fototerapie, která vede ke stabilizaci po odeznění akutní fáze.

Jako nejúčinnější a u nás dostupné se ze spektra ultrafialového světla používají UVA zářiče nebo UVB zářiče o vlnové délce 311 nm. Obvykle se fototerapie provádí 3x týdně po dobu 1-3 měsíců, pro dosažení účinku je nezbytná pravidelnost.

Fototerapie je ale individuální záležitost. Někdo ultrafialové světlo nesnese nebo nesnáší teplo a pocení. Také není vhodná v akutním stadiu. Děti předškolního věku by se neměly ozařovat vůbec.