Kožní problémy
Akné

Je to časté zánětlivé onemocnění mazových žlázek a vlasových folikulů. Nejběžnější formou akné je Acne vulgaris, zánětlivé onemocnění tzv. pilosebaceosní jednotky (vlasový folikul a do něj ústící mazová žláza). V období dospívání se s ním setkáváme téměř ve 100%. Toto onemocnění se projevuje jako Acne comedonica (ucpaná ústí mazových žláz - bílé a černé komedony, které po ústupu akné nezanechávají na kůži prakticky žádné stopy) a Acne papulo-pustulosa se zánětlivými papulami a hnisavými pustulami, kdy se po zanícení komedonů přidruží sekundární zánětlivé změny.

Příznaky akné

Povrchní akné: Komedomy otevřené (černé tečky) a uzavřené (bílé tečky), povrchní cysty, pustulky.

Hluboké akné: V hloubce zanícené uzlíky, až hnisem vyplněné cysty, které praskají, nebo se mění v abscesy.

Místa výskytu: Nejčastěji obličej, ale i šíje, hruď, záda, ramena.

Příčiny vzniku akné

Příčiny vzniku akné jsou známy. Na vzniku se podílí folikulární hyperkeratóza (ucpávání kanálků mazových žláz), zánět s bakteriální složkou a seborea (zvýšená tvorba mazu).

Příčiny jsou tedy komplexní. Hormonální nerovnováha, bakteriální infekce, stres, potravinová alergie, užívání některých léčiv (orální antikoncepce, steroidy, antidepresiva, léky proti epilepsii), chronická zácpa, velký podíl chemicky konzervovaných potravin ve stravě, vysoká spotřeba potravin s vysokým obsahem soli, nedostatek některých složek potravy a vitamínů, nevhodná kosmetika.

Jednou z funkcí kůže je vylučování toxických látek, pokud je nemohou ledviny a játra efektivně zpracovat. Jak toxiny odcházejí pokožkou, narušují její zdravou soudržnost a odolnost. Toto je také jeden z faktorů vzniku mnoha kožních poruch, včetně akné.

Návštěva lékaře při akné

Je nutná při rozsáhlém postižení, při celkových projevech zánětu, při hlubokém akné, při šíření infekce do očí.

Prevence vzniku akné

Dodržování zásad racionální výživy:

- omezit v jídelníčku tučná jídla, uzeniny, sladkosti, bílé pečivo, instantní výrobky, příliš slaná a kořeněná jídla, nápoje typu Coca-cola, Fanta a kupované džusy

- zařadit do jídelníčku ve zvýšené míře zeleninu, ovoce, celozrnné pečivo, bílé maso, luštěniny, bílé jogurty, celozrnné obiloviny a těstoviny

Léčba akné

a) Přípravky na zevní použití:

• přípravky obsahující síru, která upravuje sekreci mazu
  • retinoidy k zevnímu použití, mají keratolytický účinek, změkčují komedony
  • peroxidy (benzoylperoxid) - otvírají a uvolňují póry, antiseptický účinek
  • lokální antibiotika (např. erytromycin, tetracyklin, klindamycin) pro potlačení mikrobiální složky

b) Celková (perorální) léčba:

• antibiotika při silných zánětech
  • hormonální antikoncepce pro snížení tvorby mazu
  • celkové retinoidy

Přípravky upravující sekreci mazu, čisticí a antiseptické.

Léčebná kosmetika Pro mechanické čištění pleti u lehčích forem akné. Použití vhodných kosmetických přípravků ke každodennímu ošetřování pleti vhodně doplňuje případnou terapii a napomáhá předcházet problémům, včetně použití dekorativní kosmetiky v případě postižení obličeje. Je důležité si uvědomit, že nezáleží jenom na obsahu účinných látek v přípravku, ale také na jeho formě (gely, krémové emulze, roztok aj.).

Homeopatie

• Sulfur - na červené, zanícené, bolestivé formy akné, které se často zhoršují po umytí vodou (svědění).
  • Hepar sulfur – na bolestivé, zanícené komedony se silným hnisáním.
  • Pulsatilla - lék vhodný pro pubertální formu akné.
  • Silicea – na hluboké akné, často způsobující jizvy v případech, kdy se netvoří hnisavé hlavičky.

Potravinové doplňky Vhodnými potravinovými doplňky jsou tablety s obsahem zinku, vitaminu B6, vitaminu C, vitaminu E, popř. selenu.

Pobyt u moře, přípravky s obsahem mořské soli (Mrtvé moře)