Imunita
Posílení imunity

Hlavní funkcí imunitní soustavy je rozpoznat antigeny tělu vlastní a odstranit tělu cizí. Funguje na podkladě složité sítě specifických a nespecifických kontrol a regulací.

Nespecifická (vrozená) imunita reaguje se všemi antigeny stejně. Hlavní buněčnou složkou je fagocytární systém, který pohlcuje a rozkládá mikroorganismy. Hlavní rozpustnou složkou jsou proteiny komplementu.

Funkcemi specifické imunity je učení, přizpůsobování se a paměť. Její buněčnou složku představuje lymfocyt (T buňky, B buňky, a non-B non-T buňky), rozpustnou imunoglobuliny (IgM, IgG, IgA, IgD, IgE).

Příčiny snížené imunity

Snížená imunita bývá při nádorových onemocněních, poškození anatomických bariér (rozsáhlé popáleniny, močové katetry, žilní katetry), terapii cytostatiky, kortikoidy, dlouhodobé užívání antibiotik při tzv. superinfekci).

Návštěva lékaře při snížené imunitě

Při celkových projevech zánětu, opakovaných infekcí, viz. Teplota, viz. Astma, viz. Bolest v krku, viz. Alergie.

Léčba snížené imunity

Posilování imunity pomocí očkování aktivní imunizace (chřipka, pneumokokové infekce), pasivní imunizace (hepatitída A,B, spalničky, zarděnky). Významné místo má též doplňování vitamínů a další podpůrné prostředky posilující imunitu.

Správně fungující imunita je především rovnováha všech jejích složek. Je to velmi složitý systém, a proto neexistuje universální preparát pro podporu imunity. Pasivní podporou imunity je, když dodáváme do organismu již hotové protilátky nebo aktivované bílé krvinky. Aktivní podporou imunity je, podáváme-li různě upravené antigeny, popř. alergeny (vakcíny), abychom vzbudili reakci imunitního sytému.

Pro posílení imunity je důležitá celá řada vitamínů (vitamín A, vitamíny skupiny B, vitamin E, K, nejdůležitější je však vitamín C). Používají se i beta glukan, echinacea, enzymoterapie apod.