Srdce, cévy
Křečové žíly

Jsou to dilatované, vinuté povrchové žíly s nedostatečnou funkcí chlopní, které způsobují zpětný tok krve při svěšení dolních končetin. Jsou hodně rozšířené, postihují zejména ženy, často už ve věku kolem 30 let.

Příznaky křečových žil

Zpočátku povrchové žíly napnuté, hmatné, později se rozšiřují a stávají se vinutými. Nemusí souviset s velikostí varixů. Tupá bolest, pocit únavy, horka, tlustší uzlovitá pokožka v místě varixu.

Příčiny křečových žil

Častá práce v sedě, nedostatek pohybu, rodinná predispozice, nadváha, zhoršování v těhotenství, častější u žen (vliv ženských pohlavních hormonů).

Návštěva lékaře při vzniku křečových žil

Při zvětšování velikosti a počtu varixů. Při vzniku zánětu (zarudnutí, otok, zhoršení bolesti, ztluštění povrchové žíly), trombóze (výrazná lokální bolest, tuhá žíla), při kožním defektu na končetině, při krvácení (okamžitá návštěva lékaře).

Léčba křečových žil

Klasická léčba

Používají se kompresivní stahovací punčochy, které mírní bolesti a zabraňují dalšímu rozšiřování žil. Mají většinou odstupňovanou kompresi. Jsou pomocnou terapií.

Sklerotizace žil injekcí aplikovanou lékařem. Účinkuje převážně na malé žíly.

Operační odstranění křečových žil (odstranění laserem, v těžších případech operačním zákrokem).

V terapii se používají venotonika, která působí různými mechanismy. Zvyšují napětí žilní stěny, zlepšují oběh krve ve vlásečnicích, mají protizánětlivý účinek, zlepšují průtok krve. Svým působením snižují otoky a s nimi se vyskytující příznaky, jako je pocit bolestivých, unavených a těžkých nohou, křeče.

Jako doplňková a podpůrná terapie se doporučují prostředky, které při vnitřním použití zlepšují cirkulaci krevního oběhu na úrovni kapilár a zpevňují žilní stěny.

Zevně lze používat masti, obklady nebo koupele z různých bylin, vlhké komprese a jiné prostředky k ošetřování ran.

• vitamín C s bioflavonoidy - důležitý pro cévní stěnu
  • vitamín E - podporuje krevní oběh a brání vzniku pocitů tíhy v nohách
  • koenzym Q10 - zlepšuje okysličování tkání, podporuje krevní oběh a imunitu
  • lecitin - emulgátor tuků, usnadňuje krevní oběh
  • gotu kola - posiluje buňky v cévních stěnách, čímž napomáhá průtoku krve

Životní styl

Dbejte na dostatek vlákniny, vitamínů, rutinu, bioflavonoidů a antioxidantů. Velmi prospěšné jsou proto potraviny s jejich obsahem jako např. pohanka (přírodní zdroj rutinu, flavonoidů), zelenina, citrusové ovoce, luštěniny, těstoviny, celozrnné pečivo, rýže a červená řepa.

Vyvarujte se tabákových a alkoholických výrobků, potravin, které obsahují tuky a cukry (sušenky, koláče, šlehačka, dorty, koláče apod.).

Omezte sůl, smažená jídla a konzervované potraviny.

Pohybový režim

• odkrvující cviky (šlapání na kole, svíčka)
  • pravidelná chůze a plavání
  • vyhnout se dlouhodobému sezení a stáni