Srdce, cévy
Arterioskleróza

Arterioskleróza je celkové onemocnění cév, které mění hladké vnitřní stěny tepen, k čemuž přispívá i narušení vnitřní cévní výstelky (endotelu), které může mít na svědomí zvýšený krevní tlak, některá virová onemocnění, ale i například kouření. Rozhodující podíl na vzniku a rozvoji arteriosklerózy však mají především krevní lipidy, čili tuky, a z nich pak zejména cholesterol. Ten se v místech narušeného endotelu ukládá, obaluje krevními sraženinami a vazivem a vytváří tzv. aterosklerotické pláty. Tepenná stěna se přitom ztlušťuje a ztrácí pružnost. Protože tepny se silnými stěnami nejsou dostatečně pružné a špatně se roztahují, zvyšuje se v nich tlak krve a omezuje se krevní průtok do tkání. Vnitřní průsvit tepny se zužuje a průtok krve zhoršuje a zpomaluje. Může dojít k postupnému zužování nebo dokonce uzávěru postižených cév.

Příznaky arteriosklerózy

Podle lokalizace postižení tepen - srdce (ischemická choroba srdeční, angina pectoris, infarkt myokardu), mozku (TIA-tranzitorní ischemická ataka, tzn."hrozící" mozková mrtvice, cévní mozková příhoda), končetinové tepny (ischemická choroba končetin, atrofie kožních adnex, chladnější končetiny a další), ledviny. Zhoršení prokrvení končetin, pocity brnění, zhoršená citlivost, únava, zapomínání, nesoustředěnost.

Příčiny arteriosklerózy

Riziko aterosklerózy stoupá při přítomnosti rizikových faktorů - kouření, zvýšení cholesterolu a tuků v krvi (hyperlipidémie), obezita, vysoký krevní tlak (hypertenze), cukrovka (diabetes mellitus), dědičnost, nedostatek tělesného pohybu.

Návštěva lékaře při arterioskleróze

Návštěva lékaře je nutná při poruchách paměti, u chladnějších končetin a poruch jejich citlivosti, tlakové bolesti na hrudi (srdce), omezení pohybu končetin (při cévní mozkové příhodě).

Prevence arteriosklerózy

Preventivní opatření spočívají v omezení přísunu soli (omezit solení, konzumaci uzenin), omezit konzumaci masa hovězího a vepřového a konzumovat spíše maso bílé (drůbež, ryby), omezit alkohol a moučná a sladká jídla včetně nápojů (Cola apod.). Vysoký cholesterol můžete snížit změnou ve svých stravovacích návycích, změnami životního stylu a v případě nutnosti užíváním léků.

Léčba arteriosklerózy

Vzhledem k trendům uvolňování léčivých přípravků do volného prodeje v této skupině uvádíme přehled základních léčebných skupin, které se používají při terapii kardiovaskulárních onemocnění. Léčba je zaměřena především na regulaci funkcí kardiovaskulárního systému, metabolismus tuků a snižování agregace (shlukování) krevních destiček do sraženin.

ANTIHYPERTENZIVA - Nejprve je vhodné vyzkoušet režimová opatření jako jsou snížit příjem soli, omezit, popř. přestat kouřit a pít alkohol. Zvýšit tělesnou aktivitu a minimalizovat stres. Pokud jsou u pacienta známky orgánového poškození (srdeční a ledvinové potíže, poškození sítnice), nasazují se léky na lékařský předpis. Diuretika, betablokátory, vazodilatátory, ACE inhibitory, alfablokátory nebo jejich kombinace.
HYPOLIPIDEMIKA - Léčiva ovlivňující hladinu lipidů (tuků).

• Hořčík s vápníkem - jejich nedostatek souvisí s vysokým tlakem.
  • Česnek - účinný při snižování krevního tlaku.
  • Koenzym Q - zlepšuje srdeční činnost a snižuje krevní tlak.
  • Pupalkový olej - důležitý pro krevní oběh a snižování tlaku.
  • Lecitin - slouží k emulgaci tuků, zlepšuje funkci jater a snižuje krevní tlak.
  • Hloh - povzbuzuje srdeční činnost, snižuje vysoký krevní tlak.