Péče o dítě
Zácpa

Zácpa je nepravidelné a obtížné vyprazdňování se u lidí. Vyprazdňování je individuální a závisí i na množství přijaté potravy. Pokud se tato doba prodlužuje, dochází k zácpě.

Příznaky zácpy

Delší interval a obtížné vyprazdňování, tužší stolice, pocit plnosti, bolesti břicha.

Příčiny zácpy

Zácpa je samostatnou nemocí nebo příznakem jiného onemocnění (trávicího traktu, zejména nemoci tlustého střeva, bývá při horečce, dehydrataci, nemocí ledvin nebo močových cest, při nedostatečné funkci štítné žlázy, po operacích, při vyšším množství vlákniny ve stravě, užívání některých léků). Častou příčinou je též nadbytek kofeinu a alkoholu, nedostatek pohybu. U dětí je častou příčinou nedostatečný příjem tekutin, dehydratace, pooperační stavy. U kojenců a malých dětí může jít též o vrozenou vývojovou vadu.

Návštěva lékaře při zácpě

Při akutně vzniklé zácpě vždy - možnost náhlé příhody břišní (zánět slepého střeva, vznik střevní neprůchodnosti), při trvání déle než 2 týdny, při přítomnosti krve ve stolici.

Prevence zácpy

Jezte hodně ovoce, zeleniny, ořechy, semínka, klíčky. Pro správnou funkci střev je důležitá vláknina. Najdete ji hlavně právě v ovoci, zelenině, luštěninách (nejvíc v sóji), celozrnném pečivu a obilninách, ovesných vločkách a pšeničných otrubách. Spolu s vlákninou je důležitý příjem tekutin, hlavně vody.

Léčba zácpy

Základem terapie primární zácpy je úprava dietetického režimu s větším příjmem tekutin a nevstřebatelné vlákniny a dostatečná fyzická aktivita. Cílem je obnovení defekačního reflexu. Pokud trvá zácpa delší dobu, použijeme doplňkovou terapii laxativy (kontaktní, osmoticky působící, salinická, objemová projímadla). Při chronické zácpě je však nutné zacházet s laxativy velmi opatrně! Hrozí nadužívání, které vede k poškození sliznice.

Konkrétní léky určí přímo lékař. Látky stimulující pohyb střev (pouze na předpis) jsou látky, které stimulují hladkou svalovinu tenkého i tlustého střeva k propulsivní peristaltice.

• Laxativa usnadňují vyprázdnění střeva tak, že místním působením ve střevě stimulují pohyb střev či změkčují a zvyšují střevní obsah.
  • Kontaktní laxativa působí přímo na střevní stěnu a jsou naprosto nevhodná k dlouhodobému užití (toxický účinek). Naopak jsou vhodná ke krátkodobé terapii náhle vzniklé funkční zácpy či symptomatické zácpy. Osmoticky působící jsou nevstřebatelné látky, které ve střevě vodu a druhotně ještě stimulují sliznici k sekreci vody (mohutný únik vody, je důležitý pitný režim. Tlusté střevo se rozpíná a receptory stimulují střevo, což vyvolává defekační reflex. Tento efekt je vhodný jako doplňková terapie.
  • Objemová laxativa jsou o hydrofilní koloidy z nestravitelných částí plodů, semen rostlin, které tvoří v tlustém střevě gely. Ve vodném prostředí bobtnají, přitahují vodu z cirkulace, tím zvyšují objem střeva a obalují ho kluzkou vrstvou, což vede k podráždění receptorů a tím k zvýšené peristaltice a vyvolání defekačního reflexu. Účinek nastupuje za 2 - 3 dny! Nepodávat dlouhodobě a hodně pít!
  • Změkčovadla jsou minerální oleje, které se nevstřebávají a změkčují obsah střeva. Ten se stává kluzkým, což vede k defekačnímu reflexu. Mají pouze jednorázové použití. Jedná se o velmi jemné projímadlo, které je vhodné při hemeroidech, po operaci pro ulehčení namáhavé defekace. Je ale naprosto nevhodné při chronické zácpě. Patří sem např. parafinový olej vhodný už pro děti od 1 roku.

• Agar se vyrábí z mořských řas ve formě tyčinek nebo prášku. Dejte 1 - 3 lžičky (podle věku a zdravotního stavu) do polévky nebo vývaru a několik minut povařte.
  • Lněné semeno můžete používat samostatně nebo v kombinaci s jinými rostlinami. Dejte 3 plné polévkové lžíce do litru vroucí vody a nechte přes noc změknout. Během dne pijte 2 - 3 šálky. Odvar lněného semena se dá také používat jako jemný klystýr. 57 g semen povařte 2 minuty v litru vody.
  • Olivový olej lisovaný za studena je lék ze všech nejlepší a nejvhodnější. Zvlhčuje sliznici a přitom ji nezalepí, takže sliznice může vstřebávat živiny. Laxativní účinky oleje se nejlépe projeví ráno na lačný žaludek. Zcela postačí 1 - 3 lžičky. Organismus olej lépe stráví, smícháme-li ho se stejným dílem citrónové šťávy. Samotný nebo s vlažnou vodou ho také můžeme použít jako jemný klystýr pro děti.
  • Projímavé čaje obsahující látky působící na střevní stěnu, obsahující slizové látky a podobně.
  • Obklady Střídavé horké a studené obklady na břicho mohou činnost střev povzbudit. Nejprve vyždímejte menší ručník namočený v horké vodě, složený ho přiložte na břicho a nechte asi 2 minuty působit. Pak ho vystřídejte ručníkem namočeným v chladné vodě. Ten ponechte na břiše jen 1 minutu. Obklady střídejte po dobu 10 až 20 minut.