Nachlazení
Nachlazení, chřipka

Jsou to zánětlivá onemocnění horních cest dýchacích. Nejčastěji je způsobují viry kontaktem s nemocným člověkem (fyzický kontakt, kapénková nákaza, ...). Bývají provázena zvýšenou teplotou, bolestmi hlavy. Příznaky pozvolna zesilují, trvají obvykle 5-10 dní. Výrazně častěji jsou nakaženi rizikoví jedinci (malé děti, starší lidé, jedinci se sníženou imunitou, dlouhodobě vyčerpaní, při chronickém stresu).

Příznaky nachlazení

Nachlazení se objevuje postupně 1-2 dny po kontaktu s infekcí. Většinou začíná škrábáním v krku, které postupně přechází v hustou rýmu. Dalším příznakem je poté kašel, horečka, bolesti hlavy, únava.

Příčiny nachlazení, chřipky

Chřipka má náhlý nástup. Začíná většinou z plného zdraví, kašlem, rýmou, bolestmi hlavy. Je provázena celkovou schváceností, vysokou teplotou, až zmateností. Nástup symptomů připomíná běžné nachlazení, ale rýma většinou nehoustne, horečka bývá vyšší. Častá je bolest svalů a kloubů. Epidemie bývají obvykle v zimě. Při chřipce je nutný klidový režim.

Návštěva lékaře při nachlazení, chřipce

Při delším trvání, častém opakování nebo bakteriální superinfekci je nutná návštěva lékaře. Při komplikacích hemoragická bronchitída (vykašlávání krve), bakteriální infekce (žluté nebo zelené hleny), zápal plic (dušnost, schvácenost, chrůpky na plicích), při trvání déle než 2 dny nebo zhoršování celkového zdravotního stavu nutno vyhledat lékaře. Velmi důležitý je dostatečný pitný režim. Při horečce potřebujete denně 2 až 4 litry tekutin.

Léčba nachlazení, chřipky

Chřipka je virové onemocnění, na které neúčinkují antibiotika. Lze použít antivirotika, která účinkují pouze proti viru chřipky A. Důležitá je jejich včasnost podání (do 48 hodin po výskytu příznaků), neboť tyto látky nedokážou virus přímo ničit, zabraňují jeho množení. Účelem antivirotik je podpora organismu v boji proti viru.

Produkty na podporu imunity (vitamín C, echinacea aj.), bylinné čaje slazené medem, strava by měla být spíše kašovitá, nedráždivá, bohatá na vitaminy, zvláště vitamin C, který je možno užívat i jako prevenci. Velmi vhodná je (pokud snášíte mléko) sklenice teplého mléka s medem. Existuje také celá řada homeopatických preparátů používaných při chřipkovém onemocnění. Pocení je možno podpořit hodně teplou koupelí a pitím teplého čaje s citrónem a medem (horké koupele neprovádět při onemocnění srdce, cév, ledvin či při jiném závažném chronickém onemocnění). Koupele mohou být s kapkami eukalyptového, levandulového, mátového či čajovníkového éterického oleje. Tyto oleje můžeme používat i do aromaterapeutických lamp, abychom bránili šíření infekce. Levandulový éterický olej vetřený do spánků zmírňuje bolest hlavy.

Základní léčba

Základem léčby je klid na lůžku a léčba příznaků. Používají se léky na snížení teploty a tlumení kašle často v různých kombinacích i s látkami na snížení otoku v nose a krku. (Více kapitoly Kašel, Rýma, Bolest v krku). Na zmírnění zánětlivých příznaků se předepisují antihistaminika. Preventivně se provádí na podzim očkování chřipkovou vakcínou. Také lze používat multivitaminové přípravky a produkty na podporu imunity (zejména vitamín C, echinacea).