Ženské problémy
Osteoporóza

Osteoporóza je celkový úbytek kostní hmoty, který zapříčiňuje zvýšenou lomivost kostí při zachovalém poměru minerálních a organických složek. Jde o časté onemocnění postihující více ženy. Komplikace zlomenin při osteoporóze patří k častým příčinám smrti seniorů. Primární osteoporóza je nejčastější metabolická kostní nemoc. Idiopatická u dětí a mladistvých, osteoporóza I. typu (postmenopauzální) mezi 51 až 75 rokem - 6 x častěji u žen, osteoporóza II. typu (senilní) nad 70 let – 2x častěji u žen.

Stáhněte si informační leták pro seniory o problematice osteoporózy (PDF soubor, 73 kB).

Příznaky osteoporózy

Pokud nejsou komplikace, nejsou ani obtíže, nebo jen tupé bolesti v oblasti kostí (zejména záda). Komplikace jsou kompresní fraktury obratlů (páteře), až snížení výšky člověka a vytvoření hrbu, zlomeniny stehenní kosti, kyčle nebo v oblasti zápěstí.

Příčiny osteoporózy

Vyšší věk, ženské pohlaví, menopauza, astenický habitus, nízký přívod vápníku, nedostatek pohybu. Sekundární osteoporóza (méně než 5%) vzniká na podkladu jiného onemocnění (štítná žláza, ledviny, játra, chronická obstrukční plicní nemoc, porucha vstřebání živin - malabsorbce), jako nežádoucí účinek některých léků (např. kortikoidů) a látek (alkohol, tabák) nebo při dlouhodobé imobilizaci.

Návštěva lékaře při osteoporóze

Při bolestech v oblasti kostí u rizikových skupin. Preventivní vyšetření ženským lékařem.

Léčba osteoporózy

Cílem léčby je zabránit zlomeninám, a to zvýšením (nebo alespoň zachováním) množství a kvality kostní hmoty. Její úspěšnost je závislá i na aktivní spolupráci pacienta (dodržovat pohybový režim a dostatečný příjem vápníku a vitaminu D potravou) .

Léky na předpis, které pomáhají obnovit porušenou rovnováhu mezi vstřebáváním a novotvorbou kosti a umožňují zlepšit stav kostní tkáně (snižují kostní resorpci nebo zvyšují kostní formaci). Používání hormonální substituční terapie, tzv. HRT, u žen je považováno spíše za preventivní terapii než za lék první volby.

Pokud existují problémy se vstřebáváním nebo nedostatkem vápníku, popř. vitamínu D potravou, je možné jeho doplňování volně prodejnými léky a potravinovými doplňky (nejméně 500 mg vápníku a vitaminu D 400–800 IU denně).

Existuje celá řada přípravků s obsahem vápníku a vitamínu D. Často jsou součástí komplexních multivitamínových produktů s minerály a dalších potravinových doplňků. Kvalitním zdrojem přírodního vápníku je syrové, kvalitní mléko, sýry a jogurty, sardinky, kaviár, želatina, sójové boby, fazole, brokolice, lískové ořechy, mandle, špenát, ovesné vločky, tmavé pečivo a vaječné žloutky. Dalším zdrojem je kelp (hnědá mořská řasa) a pivní kvasinky.

Životní styl

Nadměrný příjem alkoholu urychluje ztrátu vápníku z kostí. Velký příjem soli zvyšuje vylučování vápníku močí. Kofein může narušit vstřebávání vápníku. Kyselinotvorné potraviny (cukr, bílá mouka, káva, nápoje typu cola) způsobují uvolňování vápníku z kostí a zubů (je použit k neutralizaci při překyselení organismu). Šumivé nealkoholické nápoje obsahují kyselinu fosforečnou, která vyplavuje vápník z kostního aparátu.