Vlasy
Vypadávání vlasů

Alopécie (plešatost) je částečná nebo úplná ztráta vlasů. Růst a padání vlasů je fyziologický proces a je důsledkem přirozené obnovy buněk. Pokud dojde k porušení rovnováhy, nastávají různé formy řídnutí vlasů popř. plešatosti.

Příčiny vypadávání vlasů

Padání vlasů se rozděluje na vratné (dočasné) a nevratné. Příčinami vratného vypadávání může být stres, těhotenství nebo například nedostatek vitamínů. Nevratné vypadávání vlasů je důsledkem činnosti mužských hormonů testosteronu a dihydrotestosteronu. Na padání vlasů mají tedy vliv dědičnost, stárnutí, lokální nebo celková onemocnění (vliv mužských pohlavních hormonů, špatný krevní oběh, akutní onemocnění, operační zákrok). Dále vliv těhotenství a kojení, působení záření, kožní choroby, náhlý úbytek hmotnosti, nedostatek železa, diabetes, poruchy štítné žlázy, léky užívané při chemoterapii, stres, špatná výživa a nedostatek některých vitamínů. Na vypadávání vlasů působí i mechanické namáhání vlasů (stahování a nadměrné česání vlasů) poškození vlasů chemickými barvami, trvalou a častým mytím vlasů nevhodnými šampóny.

Návštěva lékaře při vypadávání vlasů

Je nutná zejména při nejisté příčině vypadávání vlasů (nutno určit příčinu plešatosti).

Léčba vypadávání vlasů

Androgenní alopecie je padání vlasů způsobené nadbytkem mužských pohlavních hormonů. Příčina není známa a v terapii se používá lokální aplikace minoxidilu (mechanismus jeho účinku není zcela objasněn, nutná je však dlouhodobá aplikace a efekt terapie bývá dočasný). Systémově se používá léčba léky, které snižují intenzitu přeměny testosteronu (mužského pohlavního hormonu), a u žen se používá orální antikoncepce. Terapie musí být dlouhodobá. Další možností je chirurgická metoda léčby, která spočívá v přenosu vlastních zdravých vlasů, většinou z týlní oblasti, do míst postižených ztrátou vlasového porostu. U infekční alopecie je nutné odstranit příčinu infekce (léky proti kožním plísním apod.). U ložiskového vypadávání vlasů (alopecie areata) se uplatňuje aplikace lokálních kortikosteroidů, minoxidilu, popř. PUVA terapie (ultrafialové záření).

Pro omezení vypadávání vlasů je důležité i dostatečné prokrvení pokožky. Proto se používá vmasírování tonizujících a nutričních látek (kofein apod.) do vlasové pokožky. Dále se používají kvalitní šampóny označované jako léčebná kosmetika. Vhodná je dlouhodobá aplikace šamponů, které zvyšuji prokrvení okolí vlasového folikulu a stimulují růst vlasů. Přírodní a doplňková terapie je také zaměřena na padání vlasů způsobené nedostatkem vitamínů a chemickým poškozením vlasů. Děje se to doplněním vitamínů a minerálů, pravidelným příjmem kvalitních potravinových doplňků, a to zejména s obsahem vitamínů (panthenol B5, Biotin H), minerálů (křemíku, zinku), stopových prvků a aminokyselin (methionin, cystein).