Trávící potíže
Průjem

Průjem je opakované vyměšování řídké stolice. Je to příznak onemocnění nebo poruchy v trávicím traktu. Může provázet značný počet různých chorobných stavů. Je porušeno vstřebávání vody a některých dalších látek ze střeva zpět do krevního oběhu nebo dochází k nenormálnímu vylučování vody a minerálních látek z krevního oběhu do střeva. Za průjem můžeme označit 3 a více neformovaných, až vodnatě řídkých stolic za den

Příznaky průjmu

Časté stolice kašovité až vodnaté i s příměsí hlenu, hnisu, nebo krve, nucení na stolici, pocit nevolnosti, nechutenství, zvracení, bolesti až křeče břicha, celková slabost, únava, úbytek na váze, občas bolesti svalů, zvýšená teplota nebo zimnice.

Příčiny průjmu

Nastává často po kontaktu s infikovaným člověkem, při špatné hygieně, nevhodnou, nezvyklou nebo špatně upravenou stravou. U dětí mohou být průjmy vyvolány též nesnášenlivostí (intolerancí) některých látek, zejména při změně složení stravy (kravské mléko, lepek a další). Nejčastější příčinou jsou infekční onemocnění (Salmonela, Shigela). Při obtížích v rámci kolektivů jsou průjmy často způsobeny virovými infekcemi (rotaviry, enteroviry). Cestovatelské průjmy z konzumace nezvyklých jídel, infekce bakteriemi či viry, atypickými pro organismus. Průjmy vznikají při užívání některých léků (např. antibiotika, přípravky železa). Mohou být i projevem onemocnění žaludku, žlučníku, jater, tenkého i tlustého střeva, ledvin, štítné žlázy.

První pomoc při průjmu

Při průjmovém onemocnění pijte hodně vody a čirých tekutin, abyste zabránili dehydrataci, vyvarujte se všech potravin, které vám osobně průjem zhoršují. Nejezte citrusové ovoce a potraviny s vysokým obsahem vlákniny alespoň jeden nebo dva dny po skončení průjmu; jezte nedráždivé potraviny, například suchary, banány, bílou rýži, vařenou mrkev.

Návštěva lékaře při průjmu

Je nutná při těžkých průjmech spojených s velkou ztrátou tekutin zejména u novorozenců, kojenců, malých dětí a starších lidí. Trvá-li průjem u ostatních delší dobu (cca 3 dny) nutno vyhledat lékaře. U dětí kojenců a malých dětí nejdéle druhý den.

Prevence průjmu

Cestujete-li do oblastí, kde může snadno dojít k průjmu, jezte jen důkladně tepelně upravenou stravu. Vyhýbejte se kostkám ledu a používejte pouze balenou vodu v lahvích i k čistění zubů.

Léčba průjmu

Při průjmu je důležitá náhrada tekutin, léčba zaměřená na snížení frekvence stolic a při infekčním původu i specifická antibakteriální léčba (Salmonela, Shigela, často cestovní průjem).

Používají se léky snižující frekvenci stolic (protiprůjmové), které zamezují ztrátám vody (dehydrataci) a minerálů, která může být velmi nebezpečná zejména starším lidem a malým dětem. Proto je důležité podávat dostatečné množství tekutin s minerály. Používají se adsorbencia (tzv. černé medicinální uhlí), jehož povrch je schopný vázat rozličné látky, dále střevní antiseptika, která působí na řadu patogenních mikrobů, ale ne na normální střevní flóru, a syntetické alkaloidy opia, které jsou bez rizika závislosti a bez účinku na bolest, zato se silnými protiprůjmovými účinky především u tzv. funkčních průjmů. V doplňkové terapii se používají také přípravky probiotika pro obnovu střevní mikroflóry s obsahem Lactobacilus acidophilus (bakterie mléčného kvašení). Mají nevýznamné nežádoucí účinky a lze je podávat i velmi malým dětem. Lze používat různé rostlinné čaje nebo čajové směsi s obsahem tříslovin, které mají výrazný protiprůjmový účinek. Třísloviny zpomalují střevní pohyb a mají i dezinfekční účinek. Často bývají kombinovány s léčivými rostlinami obsahujícími slizy (mají ochranný účinek) a flavonoidy (protizánětlivý účinek). Lze užívat vitamíny skupiny B potřebné po udržování svalového napětí trávicího traktu, pro zklidnění psychiky a ke zlepšení vstřebávání, produkty s česnekem, který podporuje trávení a rozklad toxinů ve střevě a má bakteriocidní účinky. Aloe vera má velmi hojivé účinky na trávicí trakt a pupalkový olej, který slouží k doplnění esenciálních mastných kyselin potřebných k ochraně střevní stěny.