Srdce, cévy
Hemeroidy

Hemeroidy jsou velmi časté. Jsou to rozšířené žíly v konečníku, objevují se u dětí i dospělých, pokud nevyvolávají obtíže, považujeme je za normální jev. Mohou být vnitřní (uvnitř konečníku), zevní (v ústí řitního otvoru) nebo vyhřezlé (vnitřní hemeroid, který vystupuje z konečníku).

Příznaky hemeroidů

Krvácení při vyprazdňování, zduření kolem konečníku, výhřez, bolest, pocit neúplného vyprázdnění (plnosti).

Příčiny vzniku hemeroidů

Sedavé zaměstnání, dlouhodobé stání, těhotenství, nadváha, příjem stravy s nízkým obsahem vlákniny, zácpa, stres, rodinná (genetická) zátěž.

Návštěva lékaře při hemeroidech

Při komplikacích – dlouhodobé a silné krvácení (zejména nad 50 let věku a do 15 let věku), trombóza (ucpání žilního uzlu), zánět, zhoršení bolestí (i v břiše), výhřez hemeroidu (kdy se hemeroid samostatně nevrátí zpět do konečníku).

Prevence vzniku hemeroidů

Velmi důležité je pravidelné každodenní vyprazdňování, které podporujeme dostatečným příjmem tekutin (2-3 litry denně) a dostatkem potravin s obsahem vlákniny. Důležitý je také pravidelný zvýšený pohyb (turistika, plavání, cvičení) obzvláště při sedavém zaměstnání. Omezte sladké potraviny jako jsou sušenky, koláče, dorty apod.

Léčba hemeroidů

Je důležité zbavit se zácpy, která podporuje vznik hemeroidů. Dále se zmírňují příznaky (svědění, bolestivost) za pomoci mastí a čípků. Z neoperačních postupů je to dále dieta, pitný režim, sedací koupele. Další léčebné postupy, jako jsou sklerotizace (nastříknutí speciální látky, která způsobí jejich zajizvení), kryosondy (zmrazovací sondy, které hemeroid zmrazí, čímž dojde k jeho zajizvení), podvazování a jiné až po operační, provádí odborný lékař.

Vnitřní užití

Léky obsahující rutin a jemu podobné látky pro zpevnění cévní stěny a popř. s protizánětlivým účinkem. Léky při zácpě (velkoobjemová projímadla). Léky usnadňující pravidelné vyprazdňování.

Vnější užití

Pro zmírnění obtíží (svědivost, bolestivost) používáme různé masti a čípky, které obsahují látky zklidňující a protizánětlivé, hojivé a místně znecitlivující.

Viz. léky na předpis, které jsou i volně prodejné v lékárnách.

Vnitřní užití

• Vitamín C s bioflavonoidy - důležitý pro cévní stěnu.
  • Organicky vázaný zinek - podporuje hojení.
  • Vitamín E - podporuje krevní oběh a brání vzniku pocitů tíhy v nohách.
  • Koenzym Q10 - zlepšuje okysličování tkání, podporuje krevní oběh a imunitu.
  • Lecitin - emulgátor tuků, usnadňuje krevní oběh.
  • Šťáva z aloe vera - má silný protizánětlivý účinek.

Vnější užití Sedací koupele s odvarem dubové kůry. Aromaterapeutické koupele s přidáním 4 kapek éterického oleje ( např. cypřišového, jalovcového, heřmánkového nebo mátového).

Homeopatie