Nachlazení
Zánět močového měchýře

Většinou začíná zánět močového měchýře pálením při močení a častým nutkáním jít na toaletu. Zánět močového měchýře je velmi nepříjemný a bolestivý. Naštěstí lze všelicos proti němu podniknout. Zánětem močového měchýře jsou postiženy především ženy: Každá druhá žena onemocní minimálně jednou v životě takzvanou cystitidou. Ovšem také muži mohou být postiženi zánětem močového měchýře.

Příčiny zánětu močového měchýře

„Příčiny mohou být různé“, říká Dr. Ulrike Hohenfellnerová, odborná lékařka v oboru urologie. „Zánět močového měchýře většinou způsobí bakterie ve střevech.“ Takzvané bakterie Escherichia coli (zkráceně E. coli) sice patří k běžné lidské střevní flóře, mají ovšem odpovědnost za 80 procent všech bakteriálních zánětů močového měchýře.  Kromě těchto bakterií však existují i další původci: Stafylokok, proteus mirabilis, nebo také houbové mikroorganismy jako kvasinka Candida albicans. V ojedinělých případech mohou také dráždit močový měchýř viry nebo paraziti. „Často dochází k zánětu močového měchýře tehdy, pokud je imunitní systém napaden například kvůli nadměrnému stresu“, vysvětluje Hohenfellnerová. „Trpí-li pacientka nedostatkem hormonů, nachází cystitida úrodnou půdu.“ Ženy postihuje častěji z toho důvodu, že mají mnohem kratší močovou trubici než muži. Navíc se nachází v blízkosti řitního otvoru. Následkem je: Bakterie z této oblasti mohou být snadno zaneseny do močové trubice, kvůli krátké vzdálenosti pak vystoupat k močovému měchýři a tam snadno způsobit zánět.

Sexuálně aktivní ženy ostatně trpí častěji bakteriálním zánětem močového měchýře. Důvodem je, že při sexuálním styku může dojít ke kontaktní infekci. Také během těhotenství riziko infekce stoupá. Příčinou je změna spolupráce všech hormonů v těle: Močové cesty se rozšíří a zárodky mohou snáze vniknout do močové trubice. Jinak je to u mužů: Před 50. rokem života onemocní spíše zřídka bakteriálním zánětem močového měchýře. S narůstajícím věkem se to bohužel mění, protože mnoho mužů trpí zvětšenou prostatou. Tím se močová trubice zúží a moč hůře odtéká. Tak se mohou původci nemoci nashromáždit v močovém měchýři a v močové trubici.

Symptomy zánětu močového měchýře

Pokud při močení pociťujete pálení a současně máte štípavé bolesti, jsou to první příznaky zánětu močového měchýře. Postižení mají pocit, že je jejich močový měchýř stále plný. Pokud je moč navíc kalná, má jiný zápach nebo dokonce obsahuje krev, radí  Hohenfellnerová: „Jděte bezpodmínečně k  lékaři!“ Díky testu pomocí diagnostického reagenčního proužku se analyzují bílé krvinky (Leukocyty) v moči, a pokud jsou rozmnožené, poukazuje to na zánět. Testuje se také nitrit, produkt látkové výměny bakterií. Tento poukazuje na existenci zárodků v močovém traktu.  Především těhotné ženy by měly brát zánět močového měchýře vážně: Bez přeléčení může způsobit předčasný porod nebo potrat. Jděte pro jistotu k lékaři, pokud zjistíte následující první příznaky zánětu močového měchýře:

• Pálení při močení
  • Stálé nutkání močení s malým množstvím moče
  • Křečovité bolesti

Pokud máte záněty močového měchýře častěji, má smysl vyšetření močových cest ultrazvukem. Přitom lze zjistit anatomické změny na ledvinách a močových cestách. Správným odborným lékařem pro tento problém je urolog – a sice pro muže i ženy. Může poznat, zda je zvětšená prostata, zda se nacházejí změny nebo kameny v močovém měchýři a zda jsou zanícené i ledviny. „Proti bakteriálnímu zánětu močového měchýře nejlépe pomohou antibiotika“, vysvětluje Hohenfellnerová. „Úlevu přinášejí také koupele nebo vlhké teplé obklady v oblasti močového měchýře. Uvolňují svalstvo močového měchýře a tlumí tak bolesti.“ Nejlepší samozřejmě je, zánět močového měchýře vůbec nedostat.

Prevence zánětu močového měchýře

Naštěstí existují možnosti prevence zánětu močového měchýře: Doporučit lze nošení bavlněného spodního prádla a toto prát minimálně při teplotě 60 stupňů Celsia. To zničí většinu zárodků. K tomu by měl pohyb při utírání po toaletě směřovat vždy zepředu dozadu a neměla by se používat krémová omývací mléka, která čistí kůži intimní oblasti, protože tato mohou oslabit přirozenou ochrannou vrstvu kůže, rovněž nepoužívejte hygienické slipové vložky pro každodenní použití, protože se na nich mohou rozmnožit bakterie. Aby se nenachladila oblast ledvin, je dobré v zimním období nosit spodní tílko nebo vlněný nátělník. Je nutné bezpodmínečně dbát na to, aby se neprochladily nohy. Noste tedy i v bytě teplou domácí obuv a venku hrubé teplé kozačka. Důležité je, co možná nejčastěji vyprazdňovat močový měchýř. Pijte hodně, nejlépe dva litry vody nebo čaje během dne. Tak se zárodky rychle vypláchnou.  Vhodné jsou ledvinové čaje a čaje pro močový měchýř. Tyto čaje obsahují mimo jiné také listy medvědice léčivé, které mají antibakteriální účinky. Doporučují se také preparáty s extraktem brusinky (Cranberry). Obsažené látky brání bakteriím vytvořit biofilm, neudrží se na stěně močového měchýře a jsou vyplaveny močí. Teplé ponožky a ohřívací láhev pomohou zmírnit potíže spojené se zánětem močového měchýře.

Aktualizováno dne: 29.07.2011
Autor/Zdroj: Sabine Hoffmannová