Mužské problémy
Poruchy erekce

Porucha erekce (erektilní dysfunkce) je trvalá neschopnost (min. 6 měsíců) muže dosáhnout nebo udržet erekci dostatečnou pro uspokojivý sexuální styk. Je to neschopnost dosáhnout nebo udržet ztopoření penisu během sexuálního styku.

Příznaky poruchy erekce

Má formu primární, která je vzácnější (psychické faktory, nízká hladina testosteronu, cévní abnormality), a sekundární, která je častější (znemožňuje sexuální styk až ve 25 %).

Příčiny poruchy erekce

V 50 % jsou příčiny psychogenní (týkají se určité situace, místa, určitého partnera, nastaly psychické a partnerské problémy), dále jde o celková onemocnění (cukrovka, alkoholismus), místní poruchy, zánětlivá onemocnění genitálu, cévní onemocnění, nežádoucí účinky některých léků, hormonální nerovnováhu, postižení svaloviny topořivého tělesa, nádorová onemocnění a imunitní poruchy.

Návštěva lékaře při poruchách erekce

Je vhodná při opakování obtíží (jednorázové selhání není poruchou), je nutné vyšetření pro vyloučení celkového onemocnění (např. cukrovka, vysoký krevní tlak), a stanovení příčiny poruchy erekce s návrhem léčby.

Poruchy orgasmu

Předčasná ejakulace: K ejakulaci dochází před proniknutím penisu do pochvy, nebo těsně po proniknutí. Je běžná u adolescentů, objevuje se také ve stáří. Návštěva lékaře je vhodná při přetrvávání obtíží. Oddálená ejakulace: Je poměrně vzácná. Návštěva lékaře je vhodná.

Sexuální potíže obou pohlaví

Nedostatek sexuální touhy: Nedostatek nebo chybění touhy po sexuální aktivitě u mužů a žen. Příznaky: Chybí zájem o sex i při erotických situacích. Sexuální averze: Přetrvávající nebo opakovaně se objevující extrémní odpor k sexuálnímu styku, častěji tím trpí ženy. Příčina: Předešlé sexuální trauma (znásilnění, sexuální zneužití, incest), nucení k souloži, bolest a pálení v pochvě aj. Návštěva lékaře je nutná pro zjištění a následné odstranění příčiny.

Léčba poruchy erekce

Léky na předpis a chirurgická léčba

Existuje více způsobů, jak poruchu erekce léčit. Nejčastější formou léčby je konzervativní léčba farmakologická tabletami nebo injekcemi.

Léčba léky ve formě tablet využívá nejmodernějších poznatků o erekci a podporuje její fyziologický mechanizmus. Tyto preparáty jsou na lékařský předpis a liší se nástupem účinku a dobou jejich působení (doby, během které lze dosáhnout erekce, ne doby erekce). Většina těchto tablet se nesmí užívat současně s nitráty (léky na srdce) a opatrnost je nutná při kardiovaskulárních onemocněních. Je také důležité si uvědomit, že i při jejich užívání je k dosažení erekce nezbytná sexuální stimulace a že žádný z těchto léků neodstraní příčinu poruchy (kromě psychogenních poruch).

Další variantou je aplikace vazoaktivní látky (prostaglandin, popř. kombinace) injekčně do topořivých těles penisu (popř. speciálním aplikátorem do močové trubice). K erekci není zapotřebí sexuální stimulace. Nevýhodou je však komplikovaný a nepříjemný způsob aplikace a stanovení optimální dávky. Nedostatek testosteronu může být jednou z možných příčin poruch erekce. Léčba založená na jeho substituci je velmi účinná, ale lze ji použít jen po konzultaci s endokrinologem a před zahájením terapie musí být pacient důkladně vyšetřen. Pro léčbu poruchy erekce se používá spíše okrajově, protože je vhodná pouze pro muže, u kterých se na vzniku poruchy erekce podílí nedostatek tohoto hormonu.

Nejméně častá je transplantace protéz do penisu. Je používána většinou jako poslední možnost v případech, kdy ostatní metody léčby selhávají. Jde o chirurgický zákrok, při kterém dojde ke vložení plastových polotuhých nebo kapalinou plněných těles do penisu místo vlastní topořivé tkáně.

Psychoterapie je použitelná v každém případě a může být i doplňkem lékové terapie. Cílem léčby je vypracovat správný přístup k sexuálnímu chování. Základem je naučit se pokračovat v sexuálních aktivitách i poté, kdy se pohlavní styk nedaří, zbavit se tak pocitu úzkosti a strachu. Další možností je použití prostředků využívajících fyzikální zákony jako jsou vakuové pumpy, které se ve tvaru válce nasazují na penis a odsátím vzduchu vlivem vzniklého podtlaku se vhání krev do penisu. Navozují erekci bez nutnosti sexuální stimulace. Dosažená erekce se pak udržuje pomocí gumového kroužku navlečeného na kořen penisu. Na trhu je k dispozici velké množství volně prodejných přírodních doplňků, které jsou prezentovány jako preparáty na zlepšení erekce. Tyto přípravky však nebývají klinicky testovány, a nelze tak jejich účinky plně zaručit. Obsahují většinou vitamíny, aminokyseliny, stopové prvky a bývají často zaměňovány za léky bez receptu. Jejich užívání muži považují za formu léčby. Proto před nimi někteří sexuologové varují, protože může dojít k odkládání návštěv u lékaře a hrozí nebezpečí ohrožení zdraví. Porucha erekce totiž může být příznakem vážnějšího onemocnění (cukrovka, vysoký tlak). Neméně důležitá jsou také režimová opatření, která pomohou zlepšit celkový zdravotní stav (redukce váhy, snížení cholesterolu, zákaz kouření).