Kožní problémy
Mykózy nohou

Mykóza nohou je běžná infekce, způsobená houbami, kterým se daří v teplých a vlhkých podmínkách. Obvykle začíná ve 3.a 4. meziprstí na nohou a může se šířit i na plosku nohy a na nehty. Infekce se šíří buď přímým kontaktem nebo společně užívanými předměty a prostorami (ručníky, podlahy, sedátka, šatny, sprchy, boty). Šupinky kůže obsahují zárodky plísní. Přenesení infekce usnadňuje poranění nohou, zejména ragády (prasklinky kůže mezi prsty u nohou), ploché nohy, nohy s otlaky, nevhodná obuv. Postižené prsty mohou být bílé, vlhké a kůže pod nimi se může odlupovat - zanechávat bolestivé, živé plochy. Neléčené onemocnění se může rozšířit na další oblasti nohou včetně nehtů.

Příznaky mykózy nohou

Vlhká bílá kůže, která praská a odlupuje se, pocity svědění, pálení, bolestivost, nažloutlé a ztluštělé nehty.

Návštěva lékaře u mykózy nohou

Rizikoví pacienti (diabetici, pacienti s poruchou prokrvení dolních končetin, se sníženou imunitou), při přetrvávání příznaků při samoléčbě více než 10 dní, při bakteriální infekci a lokálních projevech zánětu, při zvětšování nálezu.

Léčba mykózy nohou

K terapii mykóz se většinou používají produkty k lokální aplikaci s obsahem antimykotik (látek inhibujících růst patogenních hub). Používají se zpravidla ve formě roztoků (tinktur). Na hlubší formy se užívají spíše masti, popř. krémy. Na základě vyšetření lékařem lze nasadit i terapii systémovými antimykotiky (tablety).

Používají se také lokální antimykotika, která se aplikují na postižené partie obvykle 2x denně do vymizení projevů. Součástí terapie by měla být i dezinfekce obuvi, ponožek a oděvů, které byly v kontaktu s postiženou kůží. Důležitý je i výběr lékové formy. Na akutní mokvající projevy, do vlasů a na ochlupená místa jsou vhodné roztoky (tinktury), na chronické projevy jsou vhodné masti, popř. krémy. Při dlouhodobé terapii je vhodné střídat produkty dle účinných látek.

V doplňkové terapii se používají přípravky pro obnovu střevní mikroflóry s obsahem Lactobacilus acidophilus (bakterie mléčného kvašení), které stimulují imunitní střevní systém, přípravky s obsahem Echinacey a vitamínu C pro posílení imunity.

Životní styl

Dietní režim - omezte cukry a cukrovinky, med, sirupy, sušené ovoce, sušenky, umělá sladidla sorbit a xylit, koncentrované ovocné šťávy, konzervované ovoce a zeleninu (džemy, kompoty), sladké ovoce (hrozny, banány, broskve apod.), marinované pokrmy, ovocné jogurty, pokrmy obsahující cukr, těstoviny z bílé mouky, alkoholické nápoje (s výjimkou velmi suchého vína), instantní slazené čaje, sladké limonády typu cola apod. Dostatečně pijte - min. 2 litry denně, konzumujte bílé jogurty s živou mikroflórou. Používejte nedráždivou čistě přírodní kosmetiku. Během léčby perte prádlo, ručníky a žínky na 95 stupňů Celsia.

Jak na kožní a nehtovou plíseň

Čeští vědci zaznamenali mezinárodní úspěch ve výzkumu mikroorganizmu Pythium oligandrum (chytré houby) a jeho potlačování růstu dermatofytů, které způsobují kožní a nehtové plísně. V posledním vydání časopisu Mycopathologia, patřícího mezi deset nejprestižnějších časopisů oboru lékařské mykologie na světě, publikovali převratnou původní práci autoři z Mikrobiologického ústavu AV ČR, Krajské nemocnice v Pardubicích a Bio Agens Research and Development – BARD s.r.o. Dermatofyt...