Kožní problémy
Bodnutí hmyzem

Při kontaktu hmyzu s naší pokožkou dochází často k bodnutí. Toto bodnutí může vyvolat jednak místní reakci (to nejčastěji), ale i celkovou (alergie, anafylaktická reakce až šok). Při místním postižení dochází k reakci na látky jednak přímo z hmyzu, jednak na látky, které má hmyz na sobě (bakterie, viry, chemické látky). Ty způsobují místní reakci jako je otok, zarudnutí, bolest a pocity pálení nebo svědění.

Příznaky bodnutí hmyzem

Otok, zarudnutí, bolest, pocity svědění, pálení.

Nejvážnější je celková alergická reakce, může dojít k infekci v místě hmyzího vpichu a až k rozvoji kožního defektu.

Návštěva lékaře při bodnutí hmyzem

Ihned vždy při celkové alergické reakci (dušnosti, při rozsáhlé kožní vyrážce, pocitu staženého hrdla nebo otoku jazyka, při vzniku anafylaktického šoku). Návštěva je vhodná i při zhoršování obtíží v místě vpichu nebo celkových projevech infekce (teplota, zimnice, třesavka) nebo při trvání zarudnutí a otoku nebo dalších projevech zánětu déle než 2 dny. Také pokud po kousnutí klíštětem zůstane zarudlý dvorec nebo máte příznaky podobné chřipce a bolesti v kloubech.

Ihned vyhledejte lékařskou pomoc pokud jde o kousnutí pavoukem nebo štírem, pokud je bodnutí v obličeji nebo v ústech, popřípadě se objeví kopřivka, dýchací obtíže, nevolnost, zvracení či mdloby.

Léčba po bodnutí hmyzem

Pokud dojde k závažné reakci po bodnutí hmyzem a je nutno vyhledat lékařskou pomoc, je terapie v rukou lékaře a odpovídá akutnosti a povaze stavu pacienta. Terapie spočívá v injekční aplikaci léků k zachování základních životních funkcí, lokální aplikaci protizánětlivých a protialergických léků.

Mezi volně prodejné léky patří řada léků ze skupiny na předpis a lze předpokládat další uvolnění léků na předpis do volného prodeje. Patří sem zejména léky skupiny antihistaminik, ale i nově steroidní látky k lokální aplikaci (do nosu).

Potravinové doplňky pro prevenci jsou např. česnek, vitaminy skupiny B, zinek.

Jako prevenci proti bodnutí hmyzem je také vhodné používat repelenty.