Duševní rovnováha
Únavový syndrom

Je to souhrn duševních a tělesných příznaků spojených se střídáním podrážděnosti, únavy, bolestmi hlavy, poruchami soustředění, nespavostí a řadou dalších obtíží (poruchy zažívání, impotence apod.). Projevuje se trvalou a stále se vracející únavou po dobu nejméně 6 měsíců, která se nezmírní ani po spánku nebo odpočinku. Je druhem neurózy, která se projevuje nepřiměřenou reakcí a narušuje schopnost adaptace.

Příznaky únavového syndromu

V duševní oblasti úzkost, neklid, růst únavy po duševní práci, se snížením pracovního výkonu, člověk neefektivně řeší denní problémy, objevují se vtíravé a rušivé vzpomínky, neschopnost soustředit se, úbytek paměti. V tělesné oblasti pocity fyzické únavy až vyčerpání i po minimální námaze, bolesti svalů nebo kloubů bez schopnosti relaxace, mohou být přítomny i závratě, tenzní bolesti hlavy, celková labilita, podrážděnost, pocity tělesného nebo duševního diskomfortu, různé stupně deprese nebo úzkosti, často je narušen spánek (nadměrná spavost nebo naopak nedostatečnost spánku).

Návštěva lékaře při únavovém syndromu

Je nutná zejména při postupném zhoršování četnosti nebo intenzity obtíží, když únava trvá déle než 2 týdny nebo je provázena náhlou ztrátou na váze. Musí být vyloučena všechna jiná onemocnění, která mohou únavu způsobovat.

Léčba únavového syndromu

V případě poruchy imunity se podávají léky na její podporu. Antibiotická léčba je předepisována u nemocných s přítomnou bakteriální infekcí. Používají se také nootropika (zlepšují funkci nervových buněk zlepšením přísunu živin a kyslíku) u těch, kde dominuje duševní únava, a psychofarmaka (uklidňující léky a léky na spaní) při depresivních a úzkostných stavech spojených s poruchami spánku. Jde o léky na lékařský předpis a je tedy nutná návštěva lékaře.

Pro posílení imunity je důležitá celá řada vitamínů (vitamín A, vitamíny skupiny B, vitamin E, K, nejdůležitější je však vitamín C). Používají se také beta glukan, echinacea, žen-šen, enzymoterapie apod. Doporučuje se také podpora očisty organismu v játrech užíváním látky Silymarinu (ze semen ostropestřce mariánského a produkty s jeho obsahem). Silymarin vede ke zlepšení metabolismu jaterní buňky, stabilizuje její buněčné membrány a podporuje regeneraci jaterní tkáně.

Životní styl

Nebuďte pasivní, mírné cvičení pomáhá zmenšovat pocit únavy. Pokud je to možné, snažte se zdřímnout si na 20 minut po obědě nebo po práci (ne déle, hrozí narušení nočního spánku). Před spaním nejezte tučná a kořeněná jídla, nepijte alkohol ani kofeinové nápoje.