Duševní rovnováha
Demence

Demence je syndrom, jehož projevem je úbytek kognitivních funkcí, zejména paměti a intelektových schopností. Jde o získané onemocnění, které má organický podklad, postihuje asi 5 % populace nad 65 let.

Stáhněte si informační leták pro seniory o problematice demence (PDF soubor, 110 kB).

Příznaky demence

Úbytek paměti (nejnápadněji se projevuje při učení nových věcí, postupně se hůře vybavují i vědomosti získané v minulosti, ubývají naučené dovednosti a návyky), myšlení je pomalé, nevýbavné, stereotypní. Nemocný není schopen plánovat, rozhodovat se, organizovat, logicky myslet. Nemocní nepoznávají jim známé věci, hůře rozumí mluvené i psané řeči, zhoršuje se kontrola emocí, objevují se výbuchy hněvu, tělesný neklid, ztráta iniciativy, převrátí se spánkový režim (člověk přes den pospává a v noci je vzhůru). Dochází až k projevům chování mimo běžné normy a očekávání. Dále ke ztrátě sebekontroly a poruchám orientace v prostředí. Typy demence jsou atroficko degenerativní (např. Alzheimerova choroba), ischemicko vaskulární, sekundární (při jiných nemocech).

Návštěva lékaře při projevech demence

Při zhoršování výše uvedených klinických projevů je nutné navštívit lékaře, je nutné stanovit typ demence, některé typy se dají ovlivnit. Je důležité vysvětlit prognózu a poučit nejbližší příbuzné o možnostech řešení situace nemocného i celé rodiny.