Civilizační nemoci
Obezita

Obezita je nadměrné nahromadění tuku. Je to velice závažný problém. Obezita se již nepovažuje pouze za kosmetickou vadu, ale i za vážné zdravotní riziko. Nejhorší jsou postižení kardiovaskulárního systému, výrazné snížení dýchací kapacity, častější výskyt cukrovky, častější výskyt nádorů (střeva, prostaty, prsu, dělohy, …), je výrazně častější i postižení pohybového aparátu, zejména nosných kloubů dolních končetin (kolena, kotníky, kyčle).

Příznaky obezity

Obezita se stanovuje podle tzv. body mass indexu - podle výšky a váhy člověka. Tento index tělesné hmotnosti, obvykle označovaný zkratkou BMI, je číslo používané jako měřítko obezity, umožňující statistické porovnávání lidí s různou výškou. Index se spočítá vydělením hmotnosti daného člověka druhou mocninou jeho výšky. Hmotnost se uvádí v kilogramech a výška v metrech.

Obezita se dělí na stupně podle BMI:

• Normální hmotnost odpovídá BMI 18 – 24,9
  • I. stupeň obezity BMI 25 – 29,9
  • II. stupeň obezity BMI 30 – 35
  • III. stupeň obezity odpovídá BMI nad 35

Příčiny obezity

Nepoměr mezi příjmem a výdejem energie. Příliš tučná jídla, nedostatek pohybu, nevhodné stravovací návyky, genetická dispozice, hormonální poruchy - snížená funkce štítné žlázy, zvýšená produkce hormonů kůry nadledvin, užívání některých léků, jejichž vedlejšími účinky může být zvyšování chuti k jídlu - antidepresiva, anxiolytika, glukokortikoidy. Je zde i vliv genetických faktorů.

Návštěva lékaře při obezitě

Při obezitě III. stupně a pokud jsou přidružena onemocnění - např. cukrovka u obezity II. stupně, je třeba navštívit vždy lékaře. Dále pak pokud dochází k celkovým příznakům - zhoršení dechu, kardiální obtíže, zhoršení celkové kondice.

Léčba obezity

Hlavní zásady při hubnutí: - Při hubnutí je nutné stanovení reálného cíle (zastavit nárůst, snížení hmotnosti o 3kg apod.)

- Rozbor příčin obezity (např. nedostatek pohybu)

- Rozbor stravovacích návyků (přejídání apod.)

- Omezit návštěvu míst, kde pravidelně dochází k přejídání

- Nejíst ve stresu

Lékař předepisuje léky, pokud máte BMI nad 30 a obezita vám působí vážné zdravotní potíže (cukrovka, vysoký cholesterol nebo vysoký krevní tlak, které zvyšují riziko srdečních onemocnění) a jejich užívání dovoluje pacientův zdravotní stav (posouzení rizik a prospěchu léčby). Cílem je snížení váhy. Je však nereálné očekávat zázračné výsledky a předpokládat návrat k normální váze. Léky však mohou být velikým pomocníkem v léčbě obezity, ale v kombinaci s dietou a cvičením.

Na ovlivnění našeho metabolismu můžeme užívat např. :

Lecitin - příznivě ovlivňuje hladinu cholesterolu v krvi

Jablečný ocet - přispívá ke zlepšení metabolismu, obsahuje pektin, který hraje významnou roli při snižování hladiny cholesterolu v krvi

Lactobacillus acidophilus - podporují správnou funkci trávicího traktu navozením rovnováhy ve střevní mikroflóře, snižují vstřebávání tukových látek ve střevě a hladinu cholesterolu v krvi

Vláknina - stimuluje v ústní dutině vylučování slin a urychluje tak vznik pocitu nasycení. V žaludku redukuje vylučování žaludečních šťáv a zvyšuje pH. Tím zpomaluje uvolňování trávené potraviny v žaludku a navozuje také pocit nasycení. I v tenkém střevě rozpustná vláknina zpomaluje pohyb a vstřebávání živin a cukrů

Na našem trhu v současné době existuje velké množství preparátů. O jejich používání je vhodné poradit se v lékárně popř. s lékařem, protože ne vždy je jejich užívání vhodné a úspěšné. Jejich užívání by mělo být dlouhodobé a systematické doplněné i o úpravu denních návyků. Zde již je vhodné poradit se s odborníkem na tuto problematiku.

Chirurgická léčba

V poslední době se celosvětové rozšiřují restrikční operace na žaludku, především vertikální gastroplastiky a v Evropě převažující laparoskopické gastrické bandáže. Bližší informace Vám poskytnou Centra pro diagnostiku a léčbu obezity v ČR.