166

Výživa a pohyb u seniorů

10.9.2018

Správná výživa je pro seniory klíčem ke kvalitnímu životu a oddálení procesu stárnutí. Z hlediska výživy jsou senioři rizikovou skupinou obyvatelstva. Výživa ve stáří se vyznačuje řadou specifik, které souvisí s celkovým zdravotním stavem. U seniorů mohou být důsledky nesprávné výživy daleko závažnější než u osob středního věku.

Nedostatečná výživa u seniorů je jednou z příčin sarkopenie, při níž dochází ke ztrátě aktivní svalové hmoty a svalové síly. Zároveň dochází k osteoporóze, tedy řídnutí kostní hmoty vlivem úbytku minerálních látek v kostech. Hlavními faktory, které sarkopenii způsobují, jsou nedostatek bílkovin ve stravě, přítomnost chronického zánětu a v neposlední řadě snížená tělesná aktivita.

Výživa seniorůPřítomnost chronického zánětu

Jedná se například o nehojící se kožní defekty, divertikulární nemoc, chronické infekce močových cest, chronický zánět průdušek a do určité míry také chronické srdeční selhání. Ke zvýšení zánětlivých mediátorů vede i přítomnost otoků nebo dlouhodobá imobilizace. Chronický zánět brání anabolické odpovědi na příjem vyvážené stravy a mnohdy se nepodaří zlepšit stav ani při správně podávané výživě. Důslednost léčby chronického zánětu by měla být u seniorů prioritou a neměla by se bagatelizovat ani minimální zánětlivá postižení. Zároveň je nutná kvalitní výživa s vysokým obsahem bílkovin. Především v období rekonvalescence by měl senior přijímat větší množství bílkovin, a to okolo 1,2 gramů na jeden kilogram tělesné hmotnosti denně.

Ke ztrátě svalové hmoty u seniorů dochází velmi rychle, ale nabytí svalové hmoty zpět je složité, mnohdy nemožné.

Snížená tělesná aktivita

Snížená tělesná aktivita patří k nejzávažnějším faktorům, které vedou ke ztrátě svaloviny u seniorů. Jde především o ztrátu kosterní svaloviny na dolních končetinách, která souvisí s postupnou ztrátou pohyblivosti. V případě pobytu seniora na lůžku je nutné, aby tato doba byla co nejkratší, protože při imobilizaci dochází k nejvyšší ztrátě svalové hmoty. Svaly, které nejsou pravidelně zatěžovány, ochabují. Podobný důsledek je i pro kostní tkáň. Nedostatek pohybu má za následek nižší energetický výdej, to může vést k nárůstu nežádoucí tukové hmoty. Dochází k nahrazování svalů a jiných aktivních tělesných tkání tukem. Tato změna tělesného složení se bohužel nemusí projevit nárůstem celkové tělesné hmotnosti, protože stejná váha tuku je objemnější než svalu. Ke ztrátě svalové hmoty u seniorů dochází velmi rychle, ale nabytí svalové hmoty zpět je složité, mnohdy nemožné.

celý článek zde


Aktuality

16. 11. 2019

Co je to rýma

6. 11. 2019

Neplaťte NAVÍC ANI KORUNU

Aktuality v Mojí lékárně

14. 11. 2019

Měření stáří cév

13. 11. 2019

TV reklama

Doporučujeme

Vibovit DINO 50 želé...

VibovitDINO obsahující vitamíny a minerály je...

B17 APRICARC s meruňkovým...

Rakytník a reishi podporují přirozenou...

Moje lékárna - Hroznový...

Doplněk stravy – pastilky z hroznového cukru s...

Moje lékárna - Cerutin,...

Přispívá k normální tvorbě kolagenu pro...

 

 

Odběr novinek

Přihlaste se k odběru novinek Moje lékárna:


Informace o zasílání novinek
S Vašimi osobními údaji pracujeme dle našich zásad zpracování osobních údajů.

Navíc ani korunu!

Moje stáří - Stáří je výsada, ne nemoc

 

Doplněk pro život

Podívejte se na naši novou TV reklamu