Lékárnu navštěvujeme každý podle toho, co nás trápí, podle svých potřeb, od zvyklosti při pravidelném týdenním nákupu v supermarketu až po mimořádnou návštěvu nemocniční lékárny z důvodu nemoci. Ať je důvod a motivace jakákoliv, dovolte mi, abych se jako psycholog zabývající se duševním zdravím a také edukací farmaceutů zamyslel nad několika rolemi, které farmaceut v sobě musí obsahovat.
Především chci vyzvednout roli farmaceuta jako ZDRAVOTNÍKA. Lékárna je z pohledu zákona zdravotnické zařízení, nese právní odpovědnost za svou práci a musí splňovat řadu podmínek. Pro nás pacienty je asi nejdůležitější garance odborné erudice všech farmaceutů v lékárně. To je podstatný rozdíl od nákupu léků na čerpacích stanicích nebo v drogériích, kde nám neporadí a kde nenesou žádnou zodpovědnost za odborné rady. Léky v lékárně nám vydává magistr farmacie, který nejenže musí absolvovat vysokou školu, ale především je povinen celoživotně se vzdělávat v systému kontinuálního vzdělávání. To nám dává jistotu, že při výdeji léčiv jsme pod odbornou kontrolou odborníka, který zná stávající léky, sleduje nové informace, vývoj nových léků. Z mnohých odborných konferencí přináší řadu novinek, doporučení a trendů v léčení našich nemocí. Od magistra tedy můžeme obdržet velmi odborné rady a doporučení – to vše zdarma. Doplňky stravy a volně prodejné léky, případně zdravotnické prostředky, nám vydává středoškolsky vzdělaný farmaceut, který garantuje ve své odbornosti nejen vysokou erudici, ale v oblasti doplňků stravy i rady a doporučení blížící se vysokoškolsky vzdělaným farmaceutům či lékařům. Jde totiž o to, jak vyplývá z názvu doplněk stravy, že jsme v reklamách seznamováni s různými výrobky odlišně kvalitních firem, a právě farmaceut nám je schopen odborně poradit. Jsou pacienti, kteří ke svým lékům na nemoc berou pravidelně nebo nepravidelně mnoho doplňků (na klouby, na redukci váhy, na růst vlasů apod.), přičemž nejsou seznámení s nutností komplexního přístupu ke svému zdraví a změně životního stylu. Také farmaceuti se ve své profesi musí rozvíjet, vzdělávat a pravidelně účastnit konferencí a vzdělávacích akcí. Jako psycholog takové vzdělávací akce v oblasti profesionální komunikace realizuji a jsem velmi rád, že mám podporu České farmaceutické společnosti.