Nakopněte imunitu v zimě

Jak nakopnout imunitu před zimou

Jako každý rok si i letos procházíme obdobím zvýšeného výskytu respiračních infekcí. Lidé jsou ve většině případů ohroženi viry, oslabené jedince může napadnout i bakteriální infekce. Pokud je napaden zdravý jedinec, měl by pár dní (2–3) vyčkat a nechat své tělo bojovat s patogenem.

Stačí omezit tělesnou aktivitu, odpočívat, zvýšit příjem tekutin, případně také vitamínů a minerálů. Jedině v případě, že se objeví vysilující kašel, vysoké horečky či zhoršené dýchání, je vhodné zasáhnout okamžitě.

Co je to imunita

Obecně je imunita schopnost jedince bránit se cizorodým látkám, které se snaží proniknout do organismu anebo jsou v organismu již přítomny. Tyto cizorodé látky jsou označovány jako antigeny a v praxi se nejčastěji jedná o viry, bakterie a houby. Naše imunita je schopna reagovat na tyto patogeny tzv. imunitní odpovědí.

Jak funguje imunita

Imunitu můžeme rozdělit na několik druhů podle různých kritérií. Podle specifičnosti dělíme imunitu na vrozenou (nespecifickou) a získanou (specifickou). S vrozenou imunitou se již rodíme, dítěti ho předá matka. Jedná se o první obranný mechanismus našeho organismu. Některé buňky našeho těla (tzv. fagocyty) jsou schopny patogeny nespecificky pohltit, jiné uvolňují histamin (tzv. bazofily), což může vést k otoku, roztažení cév, zrudnutí či zvýšení teploty postiženého místa. Extrémním případem vlivu bazofilů je pak jeden z typů alergické reakce. Do nespecifické imunity můžeme zařadit i mechanické bariéry našeho organismu – kůži nebo sliznice. Tento typ imunity nemá imunologickou paměť, což znamená, že se opakuje vždy stejně. Naproti tomu imunita získaná se formuje během našeho života. Dané cizorodé látky (tzv. antigeny), které jsou schopny vyvolat imunitní reakci, jsou specificky rozpoznány. Tyto cizorodé látky jsou rozpoznávány pomocí určitých typů bílých krvinek (tzv. lymfocytů). Látky, které jsou tělu vlastní, mají na svém povrchu specifické bílkoviny, které imunitní odpověď nevyvolají.

Naši obranyschopnost můžeme dělit i podle typu obrany, a to na imunitu látkovou a buněčnou. Základním kamenem látkové imunity jsou specifické bílkoviny zvané imunoglobuliny. Produkují je některé bílé krvinky, jsou schopny specificky se navázat na antigen a následně vyvolají zneškodnění cizorodé látky. Další proteiny, které jsou součástí látkové imunity, se nazývají interferony. Ty se účastní hlavně obrany proti virům, případně jsou využívány k léčbě některých autoimunitních onemocnění. Poslední, avšak neméně důležitou složkou je tzv. komplement. To je soubor asi 40 specifických bílkovin, které jsou schopny přilákat k označenému patogenu buňky našeho imunitního systému. Naproti tomu buněčná imunita je téměř výhradně zastoupena bílými krvinkami. Fagocytující buňky, které zde bezpochyby patří, jsou popsány výše. Jeden z typů bílých krvinek (T-lymfocyty) je pak schopen ničit pomocí speciálních mechanismů i parazity operující uvnitř našich buněk.

Jak imunitu podpořit
  1. Aktivně se hýbejte a sportujte – doporučuje se aerobní aktivita alespoň čtyřikrát týdně po dobu 30 minut.
  2. Správně a pravidelně jezte – reprodukční období matky je kritickým obdobím pro stanovení rizika chronických onemocnění u potomků v pozdějším věku, a tedy i správný příjem makro a mikronutrientů hraje zásadní roli v životě jedince. Hlídejte si plus mínus i optimální poměr základních makroživin – sacharidů, bílkovin a tuků. Lidé, kteří nemají žádný problém s hmotností a chtějí pouze udržovat zdravý životní styl, by měli přijímat cca 55–60 % sacharidů, 25–30 % tuků a 10–15 % bílkovin.
  3. Zajistěte tělu dostatek vitamínů a minerálů – vitamín C, vitamín D, vitamín A, vitamíny skupiny B, selen, zinek atd. O správném složení přípravků je vhodné se vždy poradit se svým lékárníkem nebo farmaceutickou asistentkou.
  4. Nepodceňujte pitný režim – odborníci doporučují příjem 35–40 ml vody denně na kilogram tělesné hmotnosti. Zdravý jedinec o hmotnosti 70 kg by tedy měl během dne vypít přibližně 2,8 l tekutin. Berte ale v úvahu, že například jedinec, jehož ledviny vykazují sníženou funkci, se o svém pitném režimu musí poradit se svým ošetřujícím lékařem.
  5. Vyrazte do přírody na procházku – příroda působí pozitivně na psychiku a pravidelnou fyzickou aktivitou během celého roku posilujete také imunitu.
  6. Otužujte se – například se pravidelně sprchujte vodou o teplotě 20 °C, posílíte tím svou obranyschopnost a zároveň ušetříte za dnešní předražené energie.
  7. Dopřejte si kvalitní spánek – stačí dodržovat pár jednoduchých rad, které se týkají spánkové hygieny:
  1. Do postele si jděte lehnout, pokud jste opravdu unavení. Během dne si nelehejte a nepospávejte. Pokud jste nuceni ulehnout, spánek by neměl překročit 20 minut.
  2. 3–4 hodiny před spaním byste neměli sportovat ani cvičit. Zvýšena tělesná aktivita těsně před spaním může negativně ovlivnit kvalitu spánku. Cvičení je naopak vhodné praktikovat během dne, a to pravidelně alespoň 4–5krát týdně.
  3. Každý si zvolí tzv. předspánkovou relaxaci, která mu vyhovuje (luštění křížovek, čtení či večerní sprcha). Relaxací eliminujeme problém s večerním usínáním.
  4. Postel slouží ke spaní, neměli byste si zde číst, jíst, sledovat TV či vykonávat jiné aktivity.
  5. Několik hodin před spaním byste měli vynechat těžká jídla. Dále je doporučeno vyvarovat se nadměrné konzumaci alkoholu (více než jedna sklenice piva nebo sklenička vína). Nepijte kávu, Coca-Colu nebo černý čaj těsně před spaním. Tyto pochutiny snižují kvalitu našeho spánku. Člověka aktivizuje i nikotin, proto před spaním nekuřte.
  6. Je dobré si nastavit pravidelný režim. Bez ohledu na to, zda je víkend či pracovní den, je vhodné ulehat a vstávat stále ve stejnou dobu.
  7. V ložnici zatáhněte žaluzie, minimalizujte hluk, pokoje vytemperujte na 20 °C a často větrejte.
  8. Téměř nutností jsou kvalitní polštáře a matrace zajišťující správnou polohu vaší páteře, čímž opět zvýšíte kvalitu spánku.
  1. Vhodně vytápějte místnosti v bytě – obývací pokoj na 22 °C, ložnici na 19 °C.
  2. Mějte nohy v teple – v dnešní době plovoucích podlah a studených dlaždic člověk lehce prochladne, a proto je dobré si své nohy chránit teplými ponožkami.
  3.  Nepřepínejte se – člověk by se měl snažit vyvarovat všudypřítomnému stresu, občas se zastavit a efektivně odpočívat třeba celý den.

PharmDr. Ondřej Žák
Lékárna SANO Rychvald

Zdroje:
https://www.celostnimedicina.cz/11-zpusobu-jak-posilit-imunitu.htm

https://www.peknydarek.cz/Magazin/Obleceni-pro-celou-rodinu/Mejte-nohy-v-teple-Kupte-si-u-nas-papuce

https://www.bomtonblog.cz/6-tipu-jak-spravne-odpocivat/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35900403/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33763063/

https://www.idnes.cz/jenprozeny/volny-cas/jak-odpocivat-a-zbavit-se-stresu.A190829_112726_jpz-volny-cas_skld/3

 

 

 

 

 

 

 

 

Podívejte se na naši novou TV reklamu

Navíc ani korunu!