A jak přesně to funguje? V případě nouze stačí na hlavní obrazovce stisknout velké červené tlačítko a držet po dobu tří vteřin. Aplikace automaticky předvolí v telefonu linku 155, vy potvrdíte hovor a aplikace na pozadí odešle zdravotnické záchranné službě informace o vaší poloze, signálu a kapacitě baterie. Kromě toho odesílá také údaje, které jste vyplnili ve svém profilu. Vaše poloha a ostatní informace jsou odeslány pomocí mobilního internetu. Přístup k internetu však není nutný. Pokud k internetu nemáte přístup, vygeneruje aplikace zašifrovanou SMS, jejíž odeslání musíte potvrdit. V případě, že nemůžete mluvit, zmáčkněte tlačítko „Nemohu mluvit“, které najdete vlevo dole na hlavní obrazovce. Objeví se vám tabulka s devíti nejčastějšími zraněními a vy pouze vyberete, co se vám stalo, a odešlete tak nouzovou zprávu.
Stisknutí nouzového tlačítka standardně a vždy přivolá zdravotnickou záchrannou službu. Pokud se nacházíte na horách nebo u vodní plochy, aplikace to sama rozpozná a automaticky kontaktuje i vodní nebo horské záchranáře. Ti vyrazí na pomoc souběžně se záchrankou. Horská služba má v aplikaci celý svůj modul, který je věnovaný prevenci a bezpečnosti na horách a zároveň v něm najdete tlačítko pro přímé kontaktování horské služby. Tlačítko se využívá v případě, že jste v horách v nesnázích, ale ne nutně v ohrožení života.
Na aplikaci se můžete spolehnout i v zahraničí – stejně jako u nás vám bude fungovat v Rakousku, Maďarsku a na slovenských horách. Záchranka má také spoustu dalších funkcí, které mají preventivní charakter. Za pomoci „Lokátoru“ můžete například najít nejbližší defibrilátor, pohotovost nebo pohotovostní lékárnu. V aplikaci najdete i interaktivní návod, jak na první pomoc, a rady, jak se zachovat při běžných zraněních a zdravotních potížích. V aplikaci Záchranka jsou k dispozici také varovná upozornění např. při požárech, povodních či jiných zdraví ohrožujících situacích ve vašem okolí. V modulu „Varovná upozornění“ si stačí zvolit sledovanou oblast a v případě nouze vám automaticky přijde notifikace.
Aplikace Záchranka funguje již šestým rokem za podpory Nadace Vodafone a Generali České pojišťovny. K dnešnímu dni je počet uživatelů 2 miliony a každý den se z aplikace uskuteční na 90 volání o pomoc.