Vitamín D3

Vyvážená strava je důležitou součástí života a jedním ze základních kamenů zdraví. Člověk by se neměl pouze pravidelně stravovat, ale měl by konzumovat stravu plnou vitamínů a minerálů, které jsou pro lidský organismus velmi důležité a bez kterých se naše tělo neobejde.

Pandemie COVIDu-19 vytáhla na světlo jeden velice důležitý vitamín, a to vitamín D. Existují dvě základní formy vitamínu D: vitamín D2 (ergokalciferol) a vitamín D3 (cholekalciferol). Oproti ostatním formám se vitamín D3 vyznačuje vysokou biologickou dostupností. To znamená, že je dobře stravitelný a tělo ho dokáže využít ve velké míře.

Vitamín D udržuje optimální hladinu vápníku a fosforu v krvi, což je nezbytné pro růst kostí v dětství a pro jejich obnovu v dospělosti a ve stáří. V těle má ještě další využití, především přispívá k normální funkci imunitního systému a ochraně kardiovaskulárního systému. Díky tomu, že pomáhá správnému fungování hormonálního systému, má obrovský vliv na plodnost. Nízká hladina vápníku v krvi způsobuje, že si ho organismus začne odebírat z kostí, a následkem toho dochází k tzv. řídnutí kostí neboli osteoporóze. Kosti se stávají křehčí, řídnou a jsou náchylnější ke zlomeninám. Hlavně u žen v době přechodu dochází k velkému úbytku vápníku a dalších minerálů v kostech. To způsobuje především snížená produkce hormonů.

Vitamín D udržuje optimální hladinu vápníku a fosforu v krvi, což je nezbytné pro růst kostí v dětství a pro jejich obnovu v dospělosti a ve stáří.

Výzkumy také ukazují, že nízká hladina vitamínu D v krvi je spojena se zvýšením celkového tělesného a viscerálního tuku u žen i mužů, a to hlavně po padesátce. V souvislosti se stárnutím a přírůstky na váze se píše o zpomalení metabolismu, nedostatku hormonů atd. Ale naše tělo je velká propojená nádoba a mnozí ani netušíme, že jednou z příčin může být i málo vitamínu D. Proto lépe pečujte o své zdraví a tento důležitý vitamín si dopřejte v dostatečném množství.

Vitamín D3 můžeme tělu dodat několika způsoby. Za prvé působením UVB záření na pokožku těla. Doba strávená na slunci by však měla být při jeho největší intenzitě, a to alespoň 30 minut denně. Většinu starších lidí však trápí i jiná onemocnění spojená s vyšším věkem jako hypertenze, cukrovka aj., kdy jim lékaři doporučují se pobytu na slunci spíše vyvarovat.

Navíc všichni dermatologové bijí na poplach kvůli hrozícímu riziku vzniku rakoviny kůže v důsledku intenzivního UVB záření. Proto také většina lidí, kteří o své zdraví pečují, si velmi chrání pokožku před přímým sluncem vhodnými ochrannými prostředky v podobě opalovacích krémů s vysokým UVB faktorem.

Za druhé je to strava, ze které tělo vstřebává vitamín D3. Významné množství vitamínu D3 obsahuje pouze několik potravin. Mezi hlavní zdroj tohoto vitamínu patří maso mořských tučných ryb: losos, tuňák, treska, sardinky. Dále jej naleznete v oleji z tresčích jater, ústřicích a krevetách. I když dnes máme na pultech obchodů velký výběr mořských ryb, stále je do svého jídelníčku zařazujeme méně, než je potřeba. Z ostatních potravin se v menší míře vitamín D3 vyskytuje ve vejcích, játrech nebo mléčných výrobcích.

A protože nám tyto dvě možnosti nestačí na to, abychom tělu dodávali potřebné množství vitamínu D, musíme ho doplňovat užíváním vitamínu D3 v podobě doplňků stravy. V současnosti najdete v lékárnách, e-shopech nebo v prodejnách zdravé výživy široký sortiment výrobků s vitamínem D3.

V ČR bychom měli užívat vitamín D zhruba od října do dubna. Pro ty, kteří jsou během dne zavření v kancelářích nebo žijí ve městech zamořených smogem, se doporučuje doplňovat vitamín D celoročně.


 

 

Odběr novinek

Přihlaste se k odběru novinek Moje lékárna:


Informace o zasílání novinek
S Vašimi osobními údaji pracujeme dle našich zásad zpracování osobních údajů.

Navíc ani korunu!

Podívejte se na naši novou TV reklamu