155

Jak cvičit pro zdravé klouby seniorů?

Zdraví kloubů je pro naše zdraví velmi důležité hlavně proto, že starosti s nimi omezují téměř veškerou naši aktivitu a zažíváme díky nim nemalé bolesti. Proto je potřebné se o ně starat nejenom správnou životosprávou, ale také vhodným cvičením. Vše, co pro své klouby uděláte, se vám mnohonásobně vrátí. Dnes vám poradíme vhodné cviky pro jejich posílení, ale také uvolnění a rozpohybování.

Jak cvičit pro zdravé klouby seniorů?

Velmi vhodné jsou cyklické pohyby, tedy chůze nebo jízda na kole, kdy se kloub promazává a dostává tak potřebnou výživu pro své fungování. Pohyb by měl být rozmanitý, bez velkých nárazů či nucených pozic.

Pohyb je i navzdory počínajícím bolestem kloubů základním krokem k jejich udržování v kondici. Pohybem samotným se klouby neposilují, ale posilují se svaly, které je upevňují. Velmi vhodné jsou cyklické pohyby, tedy chůze nebo jízda na kole, kdy se kloub promazává a dostává tak potřebnou výživu pro své fungování. Pohyb by měl být rozmanitý, bez velkých nárazů či nucených pozic. Ideální je v tomto směru také plavání, nordic walking a také hodiny jógy. Pokud však třeba milujete běhání a nemíníte přestat, hledejte řešení – pořiďte si kvalitnější boty a běhejte po měkkém povrchu. Hlavně se pohybu zcela nevzdávejte.

Cvičení udržuje v kondici, ale musíte si vybrat správně

Cvičením lze své klouby déle udržet flexibilnější a silnější tak, abyste zabránili bolestem i ve vyšším věku. Navíc své tělo udržujete v kondici a nedochází tak k příbytku váhy, ale spíše k jejímu úbytku. Zdravý úbytek váhy napomáhá kloubům v tom smyslu, že je vaše váhá zatěžuje mnohem méně. Ztráta každých 1,5 kilogramů zmírní tlak na vaše bederní klouby až o téměř 3 kilogramy. Našimi typy na cvičení se můžete inspirovat, ale pokud chcete začít se zcela novým typem lehkého sportu a již máte potíže s klouby, konzultujte vše předem se svým lékařem nebo fyzioterapeutem.

Rozcvička je základ

Před každým cvičením se nezapomeňte rozcvičit. Zahřátí organismu je totiž velmi důležité, abychom předcházeli zraněním. Začít můžete kroužením hlavy a rukou, kroužením trupu, kotníků, holení a také celých nohou do obou stran. Všechna cvičení opakujte 3–5x a pamatujte, že rozcvička by vám neměla působit jakékoliv bolesti.

Jak cvičit pro zdravé klouby seniorů?

Cviky pro uvolnění napětí v kloubech

Ramenní kruhy

Postavte se vzpřímeně, zatáhněte břicho, zatlačte bradu dozadu a ruce nechte viset volně u těla. Začněte kroužit rameny směrem dopředu. Cvik opakujte desetkrát, pak stejný cvik opakujte směrem vzad.

Ohyby na stranu

Opět se napřímeně postavte s nohama od sebe na úrovni ramen, zatáhněte břicho i hýždě a váš pohled směřujte rovno. Pravou ruku vystřete nad hlavu a ohněte se směrem za ní celým trupem doleva. Levá ruka pomalu klesá po levém stehně. Pokračujte, dokud neucítíte protažení, avšak ne bolest. V pozici vydržte 10 sekund a poté opakujte na druhou stranu. Opakujte 3x pro obě strany.

Rozpohybujte boky

Postavte se zboku k židli s opěradlem a jednou rukou se tohoto opěradla chyťte pro zajištění stability. Mírně ohněte kolena a zatáhněte zádové svaly. Pomalu rozkmitejte svou nohu směrem dopředu a dozadu. Dejte si pozor, ať neohýbáte páteř a nevytáčíte se do stran. Opakujte pro každou nohu 10x.

Kolena ze strany na stranu

Lehněte si na záda a mírně pokrčte kolena. Ruce rozpažte a pomalu položte obě kolena na podlahu na pravou stranu. Podržte deset sekund a vraťte kolena do původní pozice. Poté je položte na levou stranu. Pohyb opakujte 5x na obě strany.

Ohýbání kyčlů

Lehněte si na zem s vystřenýma nohama roztaženýma daleko od sebe. Ohněte své nohy tak, aby palce obou nohou i kolena směřovali k sobě. Poté vraťte do původní polohy a opět natočte k sobě. Cvičení opakujte 5x.

Uvolnění podkolenních šlach

Sedněte si na okraj postele nebo židle. Jednu nohu pokrčte a druhou vystřete, položte si ji na patu. Chyťte se za kolena, narovnejte záda a jemně se natáhněte směrem ke svým palcům na noze. Držte toto natažení po dobu asi 20 sekund a poté si opět pohodlně sedněte. Opakujte pro obě nohy 2x.

Jak cvičit pro zdravé klouby seniorů?


Aktuality

16. 1. 2021

Máte doma atopika?

12. 1. 2021

Neplaťte NAVÍC ANI KORUNU

Aktuality v Mojí lékárně

15. 11. 2020

TV reklama

14. 9. 2020

Měření stáří cév

Doporučujeme

Moje lékárna -...

Lactobacilky pro děti s příchutí...

Espigal Galmed 80mg 100...

Podporuje regulaci střevních plynů díky obsahu...

Psyllium Galmed 200g

Indická vláknina na podporu správného...

B17 APRICARC s meruňkovým...

Rakytník a reishi podporují přirozenou...

 

 

Odběr novinek

Přihlaste se k odběru novinek Moje lékárna:


Informace o zasílání novinek
S Vašimi osobními údaji pracujeme dle našich zásad zpracování osobních údajů.

Navíc ani korunu!

Moje stáří - Stáří je výsada, ne nemoc

Podívejte se na naši novou TV reklamu