171

Výživa a pohyb u seniorů

Správná výživa je pro seniory klíčem ke kvalitnímu životu a oddálení procesu stárnutí. Z hlediska výživy jsou senioři rizikovou skupinou obyvatelstva. Výživa ve stáří se vyznačuje řadou specifik, které souvisí s celkovým zdravotním stavem. U seniorů mohou být důsledky nesprávné výživy daleko závažnější než u osob středního věku.

Nedostatečná výživa u seniorů je jednou z příčin sarkopenie, při níž dochází ke ztrátě aktivní svalové hmoty a svalové síly. Zároveň dochází k osteoporóze, tedy řídnutí kostní hmoty vlivem úbytku minerálních látek v kostech. Hlavními faktory, které sarkopenii způsobují, jsou nedostatek bílkovin ve stravě, přítomnost chronického zánětu a v neposlední řadě snížená tělesná aktivita.

Výživa seniorůPřítomnost chronického zánětu

Jedná se například o nehojící se kožní defekty, divertikulární nemoc, chronické infekce močových cest, chronický zánět průdušek a do určité míry také chronické srdeční selhání. Ke zvýšení zánětlivých mediátorů vede i přítomnost otoků nebo dlouhodobá imobilizace. Chronický zánět brání anabolické odpovědi na příjem vyvážené stravy a mnohdy se nepodaří zlepšit stav ani při správně podávané výživě. Důslednost léčby chronického zánětu by měla být u seniorů prioritou a neměla by se bagatelizovat ani minimální zánětlivá postižení. Zároveň je nutná kvalitní výživa s vysokým obsahem bílkovin. Především v období rekonvalescence by měl senior přijímat větší množství bílkovin, a to okolo 1,2 gramů na jeden kilogram tělesné hmotnosti denně.

Ke ztrátě svalové hmoty u seniorů dochází velmi rychle, ale nabytí svalové hmoty zpět je složité, mnohdy nemožné.

Snížená tělesná aktivita

Snížená tělesná aktivita patří k nejzávažnějším faktorům, které vedou ke ztrátě svaloviny u seniorů. Jde především o ztrátu kosterní svaloviny na dolních končetinách, která souvisí s postupnou ztrátou pohyblivosti. V případě pobytu seniora na lůžku je nutné, aby tato doba byla co nejkratší, protože při imobilizaci dochází k nejvyšší ztrátě svalové hmoty. Svaly, které nejsou pravidelně zatěžovány, ochabují. Podobný důsledek je i pro kostní tkáň. Nedostatek pohybu má za následek nižší energetický výdej, to může vést k nárůstu nežádoucí tukové hmoty. Dochází k nahrazování svalů a jiných aktivních tělesných tkání tukem. Tato změna tělesného složení se bohužel nemusí projevit nárůstem celkové tělesné hmotnosti, protože stejná váha tuku je objemnější než svalu. Ke ztrátě svalové hmoty u seniorů dochází velmi rychle, ale nabytí svalové hmoty zpět je složité, mnohdy nemožné.

Přestože popsané tělesné změny jsou považovány za fyziologické, lze jim vzdorovat aktivním životním stylem, a to zejména pohybovou aktivitou, včetně posilovacího cvičení i ve vysokém věku.

Vhodný pohyb pro seniory

Přestože s přibývajícími roky přichází nejrůznější nemoci a zdravotní omezení, měli bychom tělo udržovat ve formě. Nenáročné pravidelné cvičení v kombinaci se zdravou výživou hraje významnou roli pro udržení dobrého zdravotního stavu.
Pokud si chtějí senioři udržet dobrou kondici, měli by se věnovat fyzické aktivitě každý den. Nejedná se jen o cvičení nebo různé druhy sportů. Vhodné jsou i delší procházky, práce na zahradě nebo namáhavější domácí práce. Jednou z výhod seniorského věku je více času na sebe a své záliby. Ideální je najít si každý den alespoň půl hodiny času na přirozený pohyb.

Snížená tělesná aktivita patří k nejzávažnějším faktorům, které vedou ke ztrátě svaloviny u seniorů.

Při výběru sportu je třeba dbát na to, aby zvolená aktivita co nejvíce bavila a samozřejmě vyhovovala aktuálnímu zdravotnímu stavu. Mezi sporty vhodné pro seniory patří například nordic walking, plavání, turistika, hodiny tance nebo tenis. Příhodné jsou i protahovací cvičení na zlepšení stavu páteře, mezi které lze zařadit rehabilitační či zdravotní cvičení, jógu a jiné aktivity ve skupině nebo vhodné varianty bojových umění, jako je například tai-chi.
Velkou roli hraje pohybová aktivita i na motilitu střev, tedy na pravidelné vyprazdňování.
Ke zlepšení stavu seniora může dojít, pokud zajistíme potřebný příjem energie a bílkovin v kombinaci s léčbou zánětlivých komplikací a doplněním přiměřené pohybové aktivity.

Nutriční podpora pro seniory

U stárnoucích osob je vhodné doplnit výživu o přípravky nutriční podpory a upřednostnit kvalitní nutriční doplňky stravy, které obsahují zvýšené množství bílkovin. Vhodným řešením mohou být přípravky enterální klinické výživy. Jedná se o vyváženou tekutou stravu uzpůsobenou k popíjení, tzv. nutriční drinky, které mají přesně definovaný obsah všech potřebných živin. Tyto přípravky se dodávají do lékáren v různých příchutích a jsou vhodné jako doplnění po jídle i mezi jídly. Doplňují stravu nejen energeticky, ale také o všechny důležité nutriční látky, jako jsou bílkoviny, vitaminy, minerální látky a stopové prvky v potřebném množství.

Podávání enterální výživy je vhodné konzultovat s ošetřujícím lékařem, nutričním terapeutem nebo lékárníkem.

Více informací naleznete také na www.vyzivasenioru.cz.

Výživa seniorů


Aktuality v Mojí lékárně

17. 5. 2019

Měření stáří cév

26. 3. 2019

Demence a Alzheimerova choroba

Doporučujeme

Vibovit DINO 50 želé...

VibovitDINO obsahující vitamíny a minerály je...

Moje lékárna - B komplex...

Doplněk stravy – komplex vitaminu skupiny...

Moje lékárna - B komplex...

Přispívá: k normálnímu energetickému...

Moje lékárna - Vitamin C...

Vitamin C patří k antioxidantům, které...

 

 

Odběr novinek

Přihlaste se k odběru novinek Moje lékárna:


Informace o zasílání novinek

Navíc ani korunu!

Podívejte se na naši novou TV reklamu