170

Sacharidové vlny a keto dieta. Zázračné způsoby hubnutí?

Keto dieta

Sacharidy jsou bezesporu významnou složkou našeho jídelníčku, která slouží jako zdroj energie, a to jak pro naše svaly, tak i mozek. Mnoho let se doporučovalo, aby sacharidy tvořily 60 % denního energetického příjmu. To však není nutné. Pokud člověk přijímá výživnou stravu složenou z kvalitních bílkovin a tuků, nemusí nutně přijímat takové množství sacharidů. Člověk si totiž dokáže vyrobit energii i z ostatních makroživin. Toho, že sacharidy nejsou opomenutelnou složkou našeho jídelníčku, využívají i stravovací režimy: sacharidové vlny a keto dieta.

SACHARIDOVÉ VLNY

Sacharidové vlny jsou jedním z efektivních způsobů hubnutí, při kterém však nedochází ke ztrátě svalové hmoty. Tato dieta je založena na cyklování sacharidů. Jinými slovy střídáte dny, kdy je váš jídelníček tvořen klidně i z 80 % sacharidy a dny, kdy nepřijímáte sacharidy téměř žádné. Nejprve se konzumované množství sacharidů postupně zvyšuje, jakmile dosáhnete maxima, jejich příjem opět postupně snižujete. Tento typ stravování poskytuje metabolismu stimul k tomu, aby pracoval na vyšší obrátky. Našemu tělu vždy chvíli trvá, než zaznamená snížený příjem sacharidů. Ve chvíli, kdy vydá signál, že je jejich příjem tak nízký, že je potřeba dělat si zásoby, tak je jejich příjem již zvýšený. Z tohoto důvodu nemá prostor, aby si tvořilo zásoby.

KETO DIETA

Pokud člověk přijímá výživnou stravu složenou z kvalitních bílkovin a tuků, nemusí nutně přijímat takové množství sacharidů. Člověk si totiž dokáže vyrobit energii i z ostatních makroživin.

Keto neboli ketogenní dieta je typ stravování založený na vysokém příjmu bílkovin a tuků. Ze svého jídelníčku je naopak nutné vyřadit sacharidy nebo jejich množství omezit na minimum. Tělo, které nemá dostatek sacharidů a vyčerpá zásoby glykogenu, začne jako zdroj energie využívat právě tuky. Tento stav, kdy je vaše tělo energeticky zásobeno výhradně z tuků, se nazývá ketóza. Výhodou oproti sacharidovým vlnám je, že nemusíte nic složitě počítat ani měřit. Zatímco pro některé je život bez sacharidů naprosto nepředstavitelný, někteří sportovci nedají na ketogenní dietu dopustit. Zpravidla jde však skutečně jen o krátkodobější dietu, která napomáhá k naplnění jejich sportovních cílů.

DOBRÝ ZPŮSOB HUBNUTÍ?

Pokud se rozhodnete zařadit sacharidové vlny nebo keto dietu, s největší pravděpodobností díky těmto stravovacím přístupům skutečně zhubnete. Nutno však podotknout, že tyto stravovací režimy zařazují zpravidla kulturisti, a to v období před soutěží. Pro běžného člověka, který se snaží zhubnout, nejsou tyto metody příliš vhodné. Stravování podle těchto přístupů není dlouhodobě udržitelné. Poté co se začnete stravovat běžným způsobem, může nastat jojo efekt, kvůli kterému přijde veškerá vaše snaha vniveč.

Pokud se tak chcete zbavit přebytečných kil, je lepší zařadit takový výživový směr, kterého se můžete držet dlouhodobě. Zkuste ze svého jídelníčku vyřadit vysoce průmyslově upravené potraviny a nahraďte je přirozenými, a to především ovocem a zeleninou. I když v létě čekají nástrahy v podobě zmrzlin, vychlazeného piva nebo ledové tříště téměř na každém rohu, zkuste potrápit svou vůli a tomuto osvěžujícímu pokušení odolejte. Tyto potraviny spojené především s létem obsahují totiž jen prázdné kalorie, které nezaženou hlad a nepřináší tělu ani žádné prospěšné látky. Jejich častá konzumace tak pouze zvýší hladinu cukru v krvi a podpoří tak přibírání na váze.


 

 

Odběr novinek

Přihlaste se k odběru novinek Moje lékárna:


Informace o zasílání novinek

Navíc ani korunu!

Podívejte se na naši novou TV reklamu